Nyhetsartikkel

Vekttap med trening - hvor mye skal til?

I teorien bør trening føre til vekttap. Hvor mye trening må til for å gå ned i vekt?

Vil trening være et tilstrekkelig tiltak om man skal gå ned i vekt? En utbredt oppfatning er at trening alene fungerer dårlig siden den som trener gjerne spiser mer. 

Dette viser også studier på mennesker og dyr: trening gir mindre vekttap enn forventet - på tross av energien som brukes under treningen. Årsaken kan være at de som trener, spiser mer eller beveger seg mindre resten av dagen. Den som trener er kanskje ikke klar over denne kompensasjonen selv. 

Les også: Ned i vekt - trening eller kosthold?

En ny studie har undersøkt trening som metode for å gå ned i vekt. Målet var å undersøke om økt mengde - eller lengde - på treningen kan være effektivt. Denne artikkelen i NHI.no er basert på et sammendrag (abstract)1 av den publiserte studien i American Journal of Physiology - samt gjengivelsen i New York Times.

Les sammendraget av studien i American Journal of Physiology her

Er 30 minutter nok?

Forskerne bak den nye studien ønsket altså å undersøke hva mengden trening har å bety for vektnedgang. Flere andre studier har undersøkt effekten av 30 minutter moderat trening om dagen - som er den mengden som anbefales av helsemyndighetene. 30 minutter fysisk aktivitet om dagen kan gi god helsegevinst, men det endrer ikke nødvendigvis vekta. 

Men hva om man trener mer - vil man fortsatt kompensere for de brukte kaloriene? 

Forskere ved universitetet i Nord-Dakota involverte 31 overvektige, stillesittende menn og kvinner til studien. Deltagerne skulle først gjennomgå ulike tester og målinger og gi detaljerte opplysninger om kosthold og aktivitet. 

Les også: Finn ditt kaloribehov

Neste side