Nyhetsartikkel

Vekttap med trening - hvor mye skal til?

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Mer trening ga vektnedgang

For deltagerne som hadde brukt rundt 1500 kalorier i uken i forbindelse med trening, hadde ikke treningen gitt noen vesentlige endringer på vekta. Noen hadde mistet noe kroppsfett. Noen var tyngre enn før de startet med treningen.

Men i den andre gruppen, som hadde doblet treningsmengden, hadde deltagerne gått ned i vekt. Tolv av deltagerne hadde mistet minst fem prosent kroppsfett i løpet av studien.

Forskerne brukte matematiske beregninger, basert på hver deltagers fetttap (hvis det var noe), for å avgjøre hvor mye de hadde kompensert for treningen. 

Deltagerne i gruppen som hadde brukt 1500 kalorier i uken i forbindelse med trening, viste seg å ha kompensert for nesten 950 av disse kaloriene.

I den andre gruppen kompenserte også deltagerne for noen av kaloriene de hadde brukt, og på nesten nøyaktig samme måte som de som hadde trent mindre: De inntok nesten 1000 ekstra kalorier i uka, viste beregningene.
Men siden de hadde brukt 3000 kalorier i uka, avsluttet de med et ukentlig underskudd på omtrent 2000 kalorier fra trening og tapt fett, konkluderte forskerne. 

Les også: Sunt kosthold

Forrige side Neste side