Nyhetsartikkel

Vekttap med trening - hvor mye skal til?

I teorien bør trening føre til vekttap. Hvor mye trening må til for å gå ned i vekt?

Vil trening være et tilstrekkelig tiltak om man skal gå ned i vekt? En utbredt oppfatning er at trening alene fungerer dårlig siden den som trener gjerne spiser mer. 

Dette viser også studier på mennesker og dyr: trening gir mindre vekttap enn forventet - på tross av energien som brukes under treningen. Årsaken kan være at de som trener, spiser mer eller beveger seg mindre resten av dagen. Den som trener er kanskje ikke klar over denne kompensasjonen selv. 

Les også: Ned i vekt - trening eller kosthold?

En ny studie har undersøkt trening som metode for å gå ned i vekt. Målet var å undersøke om økt mengde - eller lengde - på treningen kan være effektivt. Denne artikkelen i NHI.no er basert på et sammendrag (abstract)1 av den publiserte studien i American Journal of Physiology - samt gjengivelsen i New York Times.

Les sammendraget av studien i American Journal of Physiology her

Er 30 minutter nok?

Forskerne bak den nye studien ønsket altså å undersøke hva mengden trening har å bety for vektnedgang. Flere andre studier har undersøkt effekten av 30 minutter moderat trening om dagen - som er den mengden som anbefales av helsemyndighetene. 30 minutter fysisk aktivitet om dagen kan gi god helsegevinst, men det endrer ikke nødvendigvis vekta. 

Men hva om man trener mer - vil man fortsatt kompensere for de brukte kaloriene? 

Forskere ved universitetet i Nord-Dakota involverte 31 overvektige, stillesittende menn og kvinner til studien. Deltagerne skulle først gjennomgå ulike tester og målinger og gi detaljerte opplysninger om kosthold og aktivitet. 

Les også: Finn ditt kaloribehov

Treningsprogrammet

Deltakerne ble tilfeldig fordelt på to grupper. Den ene gruppa skulle følge et program med enten å gå raskt eller trene på annen måte fem ganger i uka - til de hadde brukt 300 kalorier hver gang. Dette brukte de omtrent 30 minutter på per økt. 

I løpet av uka forbrente deltagerne i denne gruppa 1500 ekstra kalorier. 

Den andre gruppa fulgte et treningsprogram der treninga varte dobbelt så lenge som hos deltagerne i den første gruppa. Her brukte deltagerne 600 kalorier per økt, eller cirka 3000 kalorier per uke.

Treningsprogrammet varte i 12 uker.

I denne perioden skulle deltagerne spise og leve som vanlig, i tillegg ble det brukt aktivitetsmåler. 

Etter fire måneder kom alle tilbake til laboratoriet og gjentok testene som ble tatt før treningen startet.

Les også: Hva er sunn vekt?

Mer trening ga vektnedgang

For deltagerne som hadde brukt rundt 1500 kalorier i uken i forbindelse med trening, hadde ikke treningen gitt noen vesentlige endringer på vekta. Noen hadde mistet noe kroppsfett. Noen var tyngre enn før de startet med treningen.

Men i den andre gruppen, som hadde doblet treningsmengden, hadde deltagerne gått ned i vekt. Tolv av deltagerne hadde mistet minst fem prosent kroppsfett i løpet av studien.

Forskerne brukte matematiske beregninger, basert på hver deltagers fetttap (hvis det var noe), for å avgjøre hvor mye de hadde kompensert for treningen. 

Deltagerne i gruppen som hadde brukt 1500 kalorier i uken i forbindelse med trening, viste seg å ha kompensert for nesten 950 av disse kaloriene.

I den andre gruppen kompenserte også deltagerne for noen av kaloriene de hadde brukt, og på nesten nøyaktig samme måte som de som hadde trent mindre: De inntok nesten 1000 ekstra kalorier i uka, viste beregningene.
Men siden de hadde brukt 3000 kalorier i uka, avsluttet de med et ukentlig underskudd på omtrent 2000 kalorier fra trening og tapt fett, konkluderte forskerne. 

Les også: Sunt kosthold

Kompenserer for trening

- Hvordan deltagerne hadde kompensert, er ikke helt klart, sier Kyle Flack til NY Times. Han er assisterende professor ved University of Kentucky, og deltok i gjennomføringen av  eksperimentet. 

Aktivitetsmonitorer viste at deltagerne beveget seg som normalt de ukene treningen pågikk - sett bort fra selve treningen. 

At kompensasjonen handler om at deltagerne spiste mer, er mest sannsynlig - selv om deltagerne selv ikke rapporterte om dette. 

Les også: Overvekt og slanking - hvordan lykkes?

- Det er trolig kompliserte sammenkoblinger mellom trening, appetitt og folks forhold til mat som ikke ble plukket opp i løpet av denne studien, og som kan påvirke mat og vekt, sier Flack. 

- Du må fortsatt telle kalorier hvis du ønsker å bruke trening for å kontrollere vekten din, sier han.

 

Kilder

Referanser

  1. Flack K, Ufholz KE, et.al. Energy Compensation in Response to Aerobic Exercise Training in Overweight Adults. American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology 2018. doi.org
  2. Gretchen Reynolds, The Nes York Times, Exercise May Aid in Weight Loss. Provided You Do Enough. www.nytimes.com