Nyhetsartikkel

Idrettsskader - unngå skadestopp

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Forebyggende trening

- Hva gjør det med psyke og motivasjon å bli tatt ut av idretten i lengre tid på grunn av skade?

- Jeg har ikke sett studier på dette, men man kan tenke seg at det å bli tatt ut av idretten sin i lang tid, gjør noe med psyken. Du er borte fra miljøet du liker, du mister de daglige rutinene, og ikke minst gleden over idretten. Du har kanskje de fleste vennene dine i det miljøet, og da mister du også den sosiale biten. Det kan være tøft for mange. Når det gjelder motivasjon, kan det å bli skadet gjøre det tøft å holde på, men for noen kan det gi motsatt effekt. De kan bli enda mer motiverte, de vil vise at de fortsatt kan hevde seg, sier Myklebust.

- Hvordan kan du forebygge idrettsskader?

- I mange idretter fungerer det godt med oppvarmingsprogram som har elementer av løpsøvelser, styrkeøvelser, balanseøvelser, koordinasjonsøvelser og teknikkøvelser. I veldig mange idretter har dette vist seg å halvere skader. På skadefri.no og appen med samme navn har vi ved Senter for Idrettsskadeforskning på Norges Idrettshøgskole videofilmet forebyggende treningsøvelser og program for alle de olympiske vinter- og sommeridrettene, sier Myklebust.

Forrige side