Nyhetsartikkel

Skader og forebygging av skader i turn

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Forebygg skader

  • Dersom du er skadet - oppsøk lege. Ikke tren med smerter.
  • Sørg alltid for oppvarming før turnøvelsene.
  • Mange turnskader kan forebygges ved å bruke sikkerhetsutstyr når du trener og konkurrerer. Dette kan inkludere håndleddsbeskyttere, fottøy, ankel- eller albuestøtte.
  • Sørg for langsom og trygg økning i kravet til komplisert teknikk. Det er veldig viktig å ikke sette for store tekniske krav til utøvere før de har god nok kroppsbeherskelse, styrke og teknikk.
  • Kartlegg skadevoldende elementer i treningsmiljøet, fjern eller polstre skarpe utstikkende gjenstander.
  • Sjekk at turnutstyret som blir brukt, er godt vedlikeholdt, at madrassene er plassert riktig og ikke har sklidd ut, og at det er førstehjelpsutstyr på plass i turnhallen.

Kilder

Referanser

  1. Overlin AJF, Chima B, Erickson S. Update on Artistic Gymnastics. Current Sports Medicine Reports 2011; 10 (5): 304-309. journals.lww.com
  2. STOP Sports injuries: Preventing Gymnastics Injuries: American Orthopaedic Society for Sports Medicine www.stopsportsinjuries.org
  3. Caine DJ, Nassar L. Gymnastics injuries. Med Sport Sci 2005; 48: 18-58. www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. Westermann RW, Giblin M, Vaske A, Grosso K, Wolf BR. Evaluation of Men's and Women's Gymnastics Injuries: A 10-Year Observational Study.. Sports Health 2015; 7 (2): 161-165. www.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Kerr ZY, Hayden R, Barr M, Klossner DA, Dompier TP. Epidemiology of National Collegiate Athletic Association Women's Gymnastics Injuries, 2009-2010 Through 2013-2014.. J Athl Train 2015; 50 (8): 870-878. www.ncbi.nlm.nih.gov
  6. Physio Works: Gymnastic Injuries: Miller J physioworks.com.au
Forrige side