Nyhetsartikkel

Skader ved benkpress, markløft og knebøy

Hva sier tilgjengelig forskning om spesifikke skader i styrkeløft knyttet til benkpress, knebøy og markløft? Det har svenske forskere sett nærmere på.

Gjennomgangen ble publisert i British Journal of Sports Medicine i juli 20181.

Idrettsskader og smerte anses som vanlige utfordringer for styrkeløftutøvere og for hobbymosjonister som trener knebøy, markløft og benkpress regelmessig. Ettersom disse øvelsene involverer en rekke ledd og utsetter kroppen for høye fysiske krav - ofte flere ganger i uken, har det blitt antydet at skader kan skyldes for stor belastning, stor bevegelsesbane i øvelsen, for lite hvile mellom treningsøktene, eller dårlig løfteteknikk.

Les også: Styrketrening

Så langt har ikke vitenskapen oppsummert hva som er kjent om spesifikke skader og skadeårsaker forbundet med disse løftene. Målet med litteraturgjennomgangen, som besto av totalt 39 studier (hvorav 33 kasuistikker) var å oppsummere hva som er kjent om forholdet mellom øvelsene og skadene som kan oppstå ved disse øvelsene, skriver forfatterne.

Styrkeløft

Fra før av vet man at både belastningsskader og akutte skader kan oppstå hos styrkeløftere. En høy andel av skadene ser ut til å oppstå ved knebøy, benkpress og markløft - som er de tre øvelsene det konkurreres i innenfor styrkeløft.

I konkurranser kan maksløftene være opp til fire ganger så tunge som kroppsvekten til den som løfter. I trening brukes ofte lettere vekter og flere repetisjoner for å øke muskelvekst og styrke.

Les også: Styrketrening: Trene tungt eller lett?

Studier som har sett på skadeforekomst ved styrkeløft, har funnet at 22-32 prosent av skadene er knyttet til knebøy, 18-46 prosent av skadene til benkpress, og 12-31 prosent til markløft. Belastningsskader er hyppigere enn akutte skader.

Neste side