Informasjon

Ikke tren så mye at du blir syk og utslitt

Trening og idrett er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din og helsen din. Men det går faktisk an å trene så mye at du får skader eller blir så sliten at du ikke orker å gjøre noe lenger - ikke en gang helt vanlige ting.

Hopp til innhold

Dette gjelder ikke minst hvis du er veldig opptatt av å bli god i en spesiell idrett. Noen ganger hender det også at treneren, eller foreldrene dine er opptatt av og maser om at du skal bli veldig god i én idrett. Hvis dette skjer, er det viktig at du snakker med dem og forteller at det som teller mest ved barneidrett, er å ha det gøy, og at du trener på en slik måte at du får lyst til å fortsette med det - lenge!

Du får vondt når kroppen reparerer seg selv

Den vanligste grunnen til at barn og unge som driver med idrett, får skader, er overtrening. Det betyr at du trener så mye at du blir skadet av det og får vondt. Det som er typisk for en belastningsskade, som en slik skade heter, er at det er små tråder i sterkt belastede sener og muskler som rives opp. Det medfører små blødninger inne i musklene og senene - du vil altså ikke kunne se at det blør. De små blodansamlingene utløser en betennelsesreaksjon. Kroppen prøver å reparere de små skadene ved å kalle inn "forsterkninger" - betennelsesceller (hvite blodlegemer), rengjørende celler (makrofager), økt blodstrøm. Resultatet blir at det skadete områder hovner opp, blir ømt og vondt, og for en periode blir det ubehagelig å trene. Selv om det oppleves ubehagelig, er det egentlig et tegn på at kroppen din jobber med å gjøre deg helt fin igjen.