Informasjon

Ikke tren så mye at du blir syk og utslitt

Trening og idrett er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din og helsen din. Men det går faktisk an å trene så mye at du får skader eller blir så sliten at du ikke orker å gjøre noe lenger - ikke en gang helt vanlige ting.

Det er viktig å hvile seg

Hvis du lurer på hva muskler og sener er, så er det de delene av kroppen som gjør at du kan bevege deg og gjøre ting. For at du skal bevege deg, må noe inni kroppen trekke seg sammen. Dette er muskler og sener. De to jobber sammen. Senene er ytterst, de er ganske tynne og de er festet til bein på hver side av et ledd. Musklene er den midtre, tykkere delen som gjør det meste av jobben (å trekke seg sammen). Bein eller beinvev er skjelettet vårt. Skjelettet er det som stiver av kroppen slik at vi ikke blir like bløte som en gelèklump eller en seigemann.

Vanligvis vil slike små rifter gro av seg selv ganske fort. Men hvis kroppen aldri får hvile, så blir det ikke bra. Det er derfor det er så viktig å hvile seg og drive på med andre aktiviteter også. Hvis du for eksempel har fått en skade i foten fordi du spinger hver dag, kan det hjelpe å svømme tre dager i uken i stedenfor å springe. Da trener du fortsatt kroppen, men du trener på en annen måte slik at kroppen får tid til å bli bra igjen.

Slike skader i muskler, sener og beinvev kan gi mere plager hos barn og unge enn hos voksne. Det er fordi beinvevet hos barn ikke tåler like mye som de voksnes beinvev tåler.

Forrige side Neste side