Nyhetsartikkel

Eldre som trener får formidabel gevinst

Lurer du på om du skal komme i gang med styrketrening? I løpet av tre måneder med trening kan man ta igjen det man taper i løpet av 10-20 år som inaktiv. – Styrketrening kan være avgjørende for en god alderdom, mener forsker Hilde Lohne-Seiler.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Store forskjeller

styrke

Mange eldre i dag er i svært god fysisk form.

- Det er noe som heter biologisk alder. På et mosjonsløp kan en godt trent 60-åring løpe langt fortere enn en dårlig trent 25-åring, sier Lohne-Seiler.

- Når det gjelder regelmessig trening, er responsen lik i prosentvis framgang enten man er 30, 40, 50 eller 80 år. Uansett alder får man effekt av treningen, så lenge det skjer systematisk.

Når det kommer til styrke og funksjonalitet, viser altså forskning at regelmessig styrketrening hos eldre gir i tillegg til økt muskelstyrke også en stor effekt i form av bedret funksjon. - Men for at eldre skal ha effekt, må belastningen være ganske høy - 80 prosent av maks styrke, sier hun.

Men mens noen eldre løper Birken og sykler Trondheim-Oslo, er potensialet for trening blant eldre gedigent. Det viser den andre delen av doktorgradsarbeidet til Lohne-Seiler. Som en del av KAN1 (Kartlegging Aktivitet Norge) - undersøkelsen har hun sett på fysisk aktivitetsnivå blant de eldste, der 560 personer i aldersgruppen 65-85 år ble utstyrt med en aktivitetsmåler i 7 dager. I tillegg har hver testperson fylt ut en egenrapport på helsetilstanden.

Les også: Fysisk aktivitet - du blir aldri for gammel til å begynne å trene

De som rapporterte om “veldig god helse” hadde 51 prosent høyere fysisk aktivitetsnivå sammenlignet med de som rapporterte “dårlig" eller "veldig dårlig helse.”

- Vi ser at kun 21 prosent av de eldre tilfredsstiller de nasjonale retningslinjene om 30 minutter moderat aktivitet hver dag. I aldersgruppen 65 til 69 år, er det 28 prosent som tilfredsstiller kravene, men i alderen 80 til 85 år, er det bare 6 prosent som gjør det, forteller hun.

- Det største fallet i fysisk aktivitetsnivå skjer i 75-årsalderen. Så vi bør ha et langt større fokus på de eldste, sier Lohne- Seiler og forteller at de også har undersøkt hva det å øke antall skritt per dag kan ha å si for eldre personers fysiske form.

- En økning på 1000 skritt per dag var assosiert med omtrent 10 prosent bedre resultat i balanseevne, sier hun.

Les også: Løping kan forsinke aldringsprosessen

Forrige side