Nyhetsartikkel

Eldre som trener, utsetter aldring og holder immunsystemet ungt

En studie fra England viser at eldre mennesker som trener jevnlig, har muskelmasse, kolesterolnivå og et immunsystem som en ung, utrent person.

Forskerne bak den britiske studien1 undersøkte en gruppe eldre mennesker som alle hadde trent hele livet, og sammenlignet dem med en gruppe eldre og yngre voksne som ikke trente regelmessig.

Deltagerne som trente, ble rekruttert fra et sykkelmiljø: 125 amatørsyklister i alderen 55 til 79 år (84 menn og 41 kvinner) ble inkludert. Kravet til mennene som deltok var at de mestret å sykle 100 km på under 6,5 timer, mens kvinnene måtte mestre 60 km på sykkelsetet i 5,5 timer.

Røykere, gravide og mennesker med høyt blodtrykk eller andre risikofaktorer ble utelukket fra studien.

Les også: Eldre som trener lever lengre

Sammenlignet med unge, friske og utrente

Deltakerne gjennomgikk en rekke tester i laboratoriet og ble sammenlignet med voksne som ikke drev fysisk aktivitet regelmessig. Denne gruppen besto av 75 friske personer i alderen 57 til 80 år og 55 friske unge voksne i alderen 20 til 36 år. Ingen i denne gruppen trente regelmessig.

Les også: Eldre som trener, lever fem år lengre

Det er forskere fra University of Birmingham og  King's College London som står bak forskningen.

Du kan lese hele studien i tidssksriftet Aging Cell her

Beholder et godt immunsystem

Resultatene var oppløftende:

De eldre syklistene som trente regelmessig, mistet ikke muskelmasse og styrke. Kroppsfett og kolestreolnivå økte ikke på grunn av alder, og menns testosteronnivåer forble også høye.

Men studien viste også en annen fordel med trening: syklistene hadde et immunsystem som ikke ble dårligere med alderen.

Ifølge en nyhetsmelding fra King's College London er årsaken til disse funnene dette: Et organ som kalles thymus, som produserer T-celler (immunceller), begynner å krympe fra fylte 20 år. I denne studien viste det seg at syklistenes thymuser produserte like mange T-celler som hos en ung person.

Les også: Du blir aldri for gammel til å begynne å trene

Underbygger treningsrådene

Professor Stephen Harridge ved King's College London, sier i en nyhetsmelding fra universitetet at syklistenes kropper eldes på en naturlig måte - fri for de problemene som vanligvis skyldes inaktivitet. Om man fjerner aktiviteten, mener han helsen blir verre.

Han mener resultatene understreker at syklister ikke trener fordi de er er i god form, men at de er i god form fordi de har trent store deler av livet. 

Les også: Løping kan forsinke aldringsprosessen

Professor Janet Lord ved University of Birmingham minner i den samme nyhetsmeldingen om at funnene er eldgammelt nytt: Hippokrates sa allerede 400 f.Kr. at trening er menneskets beste medisin.

Hun mener forskningsresultater nå motbeviser at aldring automatisk gjør oss mer skrøpelige.

Hun mener også forskning beviser at det å oppmuntre folk til å trene regelmessig gjennom livet er en løsning på utfordringen om at vi stadig får lengre liv - men ikke nødvendigvis sunnere liv.

Les også. Styrkeprogram for eldre

 

Kilder

Referanser

  1. Duggal A, Pollock R, Lazarus NR, et.al. Major features of immunesenescence, including reduced thymic output, are ameliorated by high levels of physical activity in adulthood. Aging Cell, 8 March, 2018. DOI:10.1111/acel.12750