Informasjon

Du blir aldri for gammel til å trene

Temaside om Korona

Øk det daglige aktivitetsnivået

Dersom du er er frisk og uten skader, er det unødvendig med en legesjekk før du begynner å trene, så lenge du følger et fornuftig treningsprogram. Har du kroniske sykdommer som for eksempel diabetes, beinskjørhet, eller hjertesykdom, eller symptomer som svimmelhet, brystsmerter/press og leddsmerter, bør du først diskutere dette med legen. Målet bør være et alminnelig godt helsenivå, så ikke prøv å konkurrere med svømmetidene du hadde da du var 40 år. Enten du velger å gå tur, svømme, være med på trim på eldresenteret, gå på ski, spille tennis, sykle eller gå på dans, så er det viktig at du finner en aktivitet du liker.

Det anbefales i tillegg å øke de daglige aktivitetene. Det kan være å gå tre småturer med hunden istedenfor to, leke med barnebarna, eller å gå til butikken istedenfor å kjøre. Kjører du til butikken, kan du parkere et stykke bortenfor inngangen, og du kan gjerne bære handleposene ut, istedenfor å kjøre varene til bilen i handlevogn. 

Dersom du synes det er vanskelig å oppfylle anbefalingene om minimumsmål for aktivitet, så husk at alt du gjennomfører av fysisk aktivitet og trening, er bedre enn ingen trening. Dersom du aldri har trent før - så husk at det aldri er for sent å begynne: Å begynne å trene sent i livet, vil fortsatt kunne gi betydelig gevinst.

Forrige side Neste side