Informasjon

Styrketrening for eldre

Gi musklene næring

Undersøkelser viser at mange eldre over 60 år inntar for lite protein. For de som har marginalt proteininntak, kan det å øke inntaket bety mye. Med for lavt proteininntak får ikke musklene nok næring til å utvikle seg. Men dersom du forandrer kostholdet ditt slik at du får i deg tilstrekkelig med protein, vil du få den fremgangen du skal ha.

Les også: Proteinbehov og trening

Styrketrening kan også være til god nytte for eldre som vil slanke seg. Ifølge en vitenskaplig anbefaling som ble publisert i fagtidsskriftet Circulation i juli 2007, har styrketrening en moderat effekt på muskelmasse og styrke, og økt muskelmasse gir en høyere hvileforbrenning. Men selv uten en økning av hvileforbrenningen, kan det å holde vedlike muskelmassen når du blir eldre, forebygge aldersrelatert vektøkning. Det som kanskje er enda viktigere, er at styrketrening bidrar til å redusere bukfedme. Bukfedme er forbundet med økt risiko for metabolsk syndrom.

Mange som er utrente og overvektige, blir bedt om å trene kondisjon når de skal gå ned i vekt. For personer som er overvektige og i dårlig form, kan det å trene lange kondisjonsøkter oppleves som demotiverende. Det kan også være vanskelig for overvektige å få gode resultater med slik trening. Et kort og enkelt styrkeprogram er ofte mer effektivt og motiverende for denne gruppen.

Les også: Balansetrening for eldre

I følge The American College of Sports Medicine viser flere studier at med et godt treningsprogram har eldre menn og kvinner like god eller bedre styrkeøkning enn de som er yngre. Samme kilde viser til at det er få laboratoriebaserte fysiologiske sammenligninger av styrketrente utøvere i ulike aldre, sammenlignet med de som trener kondisjon. Men eldre som har trent styrke gjennom flere år, har ofte større muskelmasse og er generelt 30- 50 prosent sterkere enn jevnaldrende som ikke trener. Sammenlignet med personer i samme alder som trener kondisjon (og ikke styrke), har de som trener styrke mer muskelmasse, høyere beinmineraltetthet, og de opprettholder større muskelstyrke og kraft. Styrketrening har klare fordeler ved at det reduserer tap av muskelmasse, styrke og beinvev, noe som ikke ses like gjennomgående hos de som kun trener kondisjon.

For å få best mulig treningseffekt i form av god helse og funksjon, er det derfor en stor fordel å trene både kondisjonstrening og styrketrening.

Les også: Løping kan forsinke aldringsprosessen

Forrige side Neste side