Informasjon

Enkelt treningsprogram for eldre

Dersom du ikke er vant til å trene, men ønsker et eksempel på et treningsprogram som er lett å følge, har vi følgende anbefalinger.

Uansett hvordan været er, så skal du gå en tur i raskt tempo eller med moderat intensitet i en halvtime hver dag. Enten går du i en halvtime på den tiden av dagen som passer deg best, eller så kan du dele turen i to og gå en tur på et kvarter om morgenen og en tur på et kvarter om kvelden. Ta gjerne med deg et familiemedlem, en nabo eller en venn, så kan turen også bli et hyggelig sosialt treff.

Noen velger å trene kortere, men mer energiske økter.

Eksempler på kondisjonstrening som kan være moderat eller energisk (det er opp til deg) kan være aerobic, sykling, dansing, golf (uten golfbil!), tyngre hagearbeid (som å rake løv eller klippe gress), svømming, tennis, støvsuging eller jogging.

Tyngre hagearbeid og støvsuging kan også bidra til at du får opp pulsen. 

Øk hverdagsaktivitetene

Gjør det du kan for å øke hverdagsaktivitetene. Hvis du kan, så gå til butikken, frisøren, tannlegen, familie eller venner fremfor å kjøre. Dersom det er så langt at du må kjøre når du skal noen plass, så parker et stykke unna, slik at du må gå litt mer enn du pleier.

Dersom du liker å svømme, kan du svømme en halvtime en til to ganger i uken istedenfor å gå en tur. Et annet alternativ kan være å gå på dans eller å være med i en trimgruppe på eldresenteret.