Nyhetsartikkel

Forkjølelse - kan man trene?

Er du forkjølet og lurer på om du bør droppe treninga? Trolig blir du ikke verre av fysisk aktivitet, så lenge du ikke presser for hardt.

Forkjølelse ramme mange i vintermånedene. Lett aktivitet skader trolig ikke.
Forkjølelse ramme mange i vintermånedene. Lett aktivitet skader trolig ikke.

Er det greit å gjennomføre treningsøkta, selv med forkjølelse?

Om høsten og utover vinteren må mange regne med både en eller flere luftveisinfeksjoner, men du trenger ikke å droppe treningen om du bare føler deg litt uopplagt.

- Med en virusinfeksjon i kroppen, er det all grunn til å redusere treningsaktiviteten, sier spesialist i allmenmedisin og medredaktør i Norsk elektronisk legehåndbok (NEL), Ingard Løge.

- Men lett trening som ikke er anstrengende ser ikke ut til å bety noe for sykdomsforløpet, sier han, og presiserer:

- Når man ikke er frisk, skal man lytte til kroppen. Blir du uvanlig sliten av treninga, er det et tegn på at du må ta det roligere.

Les mer om forkjølelse

Lytt til kroppen

Løge presiserer at hvis man ikke er i form og er forkjølet, er det viktig å lytte til kroppen og aksepterer at kondisjonen er dårligere enn når man er frisk.

Les også: Forskjellen på influensa og forkjølelse

Har du derimot feber, bør du ikke trene. Infeksjoner tilsier i de fleste tilfeller at du må ta det noe med ro. Når du har høy feber bør du holde deg i ro hjemme og unngå all form for trening. Høyt aktivitetsnivå når en infeksjon bryter i kroppen, kan svekke kroppens evne til å få kontroll med infeksjonen.

Les mer om influensa

Ikke tren med feber

- Feber er en infeksjon i hele kroppen, også i muskulaturen og dermed også hjertet, og trening kan virke nedbrytende. I verste fall kan trening påvirke hjertertymen og føre til hjerterytmeforstyrrelser, sier Løge.

- Men å ligge i ro hele tiden når du har feber, er kanskje ikke nødvendig. Frisk luft er heller ikke farlig, men trening skal du holde deg unna mens du har feber, sier han.