Nyhetsartikkel

Kondisjon- og styrketrening på samme dag

Å trene styrke og kondisjon på samme dag ødelegger ikke for noen av treningsformene. Tvert imot - kanskje kan du slippe unna med halvparten så mye trening, og like godt resultat.

[imported]

Hopp til innhold

  1. Lik effekt på maksløft, utholdenhet og muskelvekst
  2. Svensk studie
  3. Kanadisk studie
  4. Oppsummert

Vis hele teksten

Et tema som stadig blir diskutert blant treningsinteresserte, er om det er fornuftig å trene styrke- og kondisjonstrening på samme dag. Mange tror at det å trene begge deler på samme dag, kan føre til at musklenes evne til å styrkes og vokse blir redusert, og/eller at du reduserer effekten av utholdenhetstreningen.

ergometersykkel.jpg

En rekke studier har sett nærmere på dette. I 2014 ble det publisert en studie i Medicine & Science in Sports & Exercise1 der forfatterne sammenlignet to grupper (16 og 18 per gruppe) med fysisk aktive unge menn som trente to til tre dager i uken i 24 uker. Begge gruppene trente styrke og kondisjon i samme økt, men i ulik rekkefølge. Forfatterne fant ingen forskjell i treningsresultater mellom de to gruppene, og konkluderer med at rekkefølgen ikke ser ut til å ha noen betydning for unge, friske menn.

Lik effekt på maksløft, utholdenhet og muskelvekst

I 2015 ble en lignende studie publisert i Int J Sports Med2. 56 deltakere ble delt inn i to grupper. Den ene trente styrke og kondisjon på samme dag (totalt 2-3 økter i uken), mens den andre gruppen trente styrke og kondisjon på ulike dager (totalt 4-6 økter i uken). De som trente styrke og kondisjon i samme økt ble delt opp i ytterligere to grupper: Den ene trente kondisjon først og så styrke, den andre gjorde det omvendt. Økning i maksløft, utholdenhet og muskelmasse varierte ikke mellom de ulike treningsformene.