Nyhetsartikkel

Kondisjon- og styrketrening på samme dag

Å trene styrke og kondisjon på samme dag ødelegger ikke for noen av treningsformene. Tvert imot - kanskje kan du slippe unna med halvparten så mye trening, og like godt resultat.

Et tema som stadig blir diskutert blant treningsinteresserte, er om det er fornuftig å trene styrke- og kondisjonstrening på samme dag. Mange tror at det å trene begge deler på samme dag, kan føre til at musklenes evne til å styrkes og vokse blir redusert, og/eller at du reduserer effekten av utholdenhetstreningen.

ergometersykkel.jpg

En rekke studier har sett nærmere på dette. I 2014 ble det publisert en studie i Medicine & Science in Sports & Exercise1 der forfatterne sammenlignet to grupper (16 og 18 per gruppe) med fysisk aktive unge menn som trente to til tre dager i uken i 24 uker. Begge gruppene trente styrke og kondisjon i samme økt, men i ulik rekkefølge. Forfatterne fant ingen forskjell i treningsresultater mellom de to gruppene, og konkluderer med at rekkefølgen ikke ser ut til å ha noen betydning for unge, friske menn.

Lik effekt på maksløft, utholdenhet og muskelvekst

I 2015 ble en lignende studie publisert i Int J Sports Med2. 56 deltakere ble delt inn i to grupper. Den ene trente styrke og kondisjon på samme dag (totalt 2-3 økter i uken), mens den andre gruppen trente styrke og kondisjon på ulike dager (totalt 4-6 økter i uken). De som trente styrke og kondisjon i samme økt ble delt opp i ytterligere to grupper: Den ene trente kondisjon først og så styrke, den andre gjorde det omvendt. Økning i maksløft, utholdenhet og muskelmasse varierte ikke mellom de ulike treningsformene.