Informasjon

Er du motivert og klar for trening?

Har du ikke overskudd til å trene? Du får ikke overskudd uten å trene. Her får du noen enkle tips til motivasjon og noen råd om å finne tid.

Er du motivert og klar?
Er du motivert og klar?

Det er ikke alltid så enkelt å begynne å trene eller å motivere seg til å fortsette. Vanlige problemer er at vi føler at vi ikke har tid til å trene, at det er kjedelig å trene, at vi har eller er redd for å få skader, mangler selvtillit eller motivasjon. Dersom du har begynt å trene før, men gitt opp, bør du tenke over hva det var som gjorde at du sluttet den gangen. Slik kan du sørge for at det samme ikke skjer igjen. Er du redd for å få skader, kan du be om råd fra en treningsinstruktør eller velge å delta i gruppeaktiviteter. Slik sikrer du deg hjelp og oppfølging gjennom hele treningsøkten.

Vær realistisk

Ha realistiske forventninger til deg selv. Du kan ikke gå ned ti kilo på en ukes trening, men hvis du jobber hardt, så kan du kanskje gå ned én kilo. Det er heller ikke realistisk å forvente at du får kropp som en fitnessutøver etter 3 måneders trening, men trener du jevnt og trutt og spiser bra mat, så kan du på sikt nå også dette målet.

Ikke start for hardt når du begynner å trene. Begynn rolig og trapp sakte opp. Dersom du ikke har løpt før, men brått begynner å løpe 6 kilometer om dagen, kan den uventede belastningen føre til at du får vondt i knærne og beinhinnebetennelse. Dette kan også ta fra deg motet til å fortsette å trene. Begynn heller med å gå en tur hver dag og trapp etterhvert opp til å løpe et par ganger i uken. På sikt er du i bra nok form til å ha glede av å løpe hver dag - hvis det er det du vil.

Prioriter

Mange påstår at de ikke har tid til å trene. Da må du finne tid. Kanskje kan du droppe en time foran TV-en, eller hoppe over å stryke hånduker og underbukser? Å trene er noe av det beste du kan gjøre for deg selv og de du er glade i. Prioriter mirakelkuren! Sett av tid til trening på samme måte som du setter av tid til viktige møter eller vennetreff.

Hvis du føler deg trøtt og sliten etter jobb, så husk at det er få ting som gir deg mer overskudd enn det å trene. Dersom det lett blir til at du dropper treningen når du kommer hjem, så dra rett på trening. Enten det består i å kjøre innom svømmehallen, treningssenteret, friidrettsbanen, bymarka eller rett og slett å gå eller sykle hjem fra jobb. Få med deg en venn, så blir det også sosialt. Hvis den ene er lite motivert en dag, er den andre kanskje mer motivert. Undersøkelser viser at de som trener sammen med noen, oftere klarer å holde seg til de faste treningsøktene. En annen viktig motivasjonsfaktor er å tenke over hvilke mål du har med treningen, og på alle helsefordelene trening gir deg.

Varier treningen

Synes du trening er kjedelig? Et godt tips kan være å prøve en ny treningsaktivitet. Er du lei av å svømme? Prøv aerobic! Varier aktiviteter fra dag til dag. Svøm en dag, spill squash med kollegaen den neste, tren styrke den tredje dagen, spill fotball med ungene dine, gå en tur med faren din, løp 3000 meteren på friidrettsbanen og konkurrer mot sjefen, sykle til jobben den siste dagen i uka! Variasjon er også positivt for kroppen, og du får brukt ulike musklegrupper ved de ulike aktivitetene.

Tren når du vil

Et annet velkjent råd går ut på å starte dagen en halv time tidligere. Stå opp en halv time før du pleier, og gå en tur før du drar på jobb. Eller stikk innom treningssenteret eller svømmehallen. Endel treningssenter har nå nøkkelkortordninger og åpent døgnet rundt. Det betyr at du kan trene der når du vil. Det samme gjelder selvsagt marka og gangveiene. Så enten du foretrekker å trene klokken 06.00 om morgenen eller klokken 23.00 om kvelden, så har du alltid muligheten til å gjøre det.

Du kan også kjøpe litt hjemmegymutstyr. Alt i fra tredemølle, ergometersykkel, stepmaskin eller romaskin, til et par hantler og en treningsvideo kan være til god nytte.

Involver barna

Sørg for å bli mer aktiv i hverdagen. Velkjente råd er å gå i trapper istedenfor å ta heisen, gå eller sykle til jobben istedenfor å kjøre, hopp av bussen noen holdeplasser før du skal av, gå istedenfor å kjøre så lenge dette er mulig! Avtal venninnetreff med å gå en tur i skogen istedenfor å sitte på kafè. Gå en liten tur når du har pause på jobben. Ta møtet med kollegaen mens dere går på ski til et serveringssted i bymarka og underskriv kontraktene der.

Involver barna dine. Det er ikke bare du som voksen som trenger mer aktivitet for å få en bedre helse. Tar du med ungene dine og lar dem oppleve gleden over å bruke kroppen sin på en sunn måte, er dette den beste livsforsikringen du kan gi dem. Ta med ungene på sykkeltur, på skitur, i svømmehallen eller gå en tur i marka og spis kveldsmaten på en stein i skogen. Dra på aketur eller dans sammen med minstejenta. Ha det gøy og kjenn at kroppen blir sterkere og sinnet lysere for hver nye treningsøkt du gjennomfører.