Informasjon

Forsinket muskelømhet etter fysiske belastninger

Temaside om Korona

Forebyggende tiltak

Den tidlige starten av forsinket muskelømhet kan forhindres eller avdempes betydelig gjennom gradvis økning i intensitet og omfang av den muskulære belastningen under trening, i konkurranse eller i forbindelse med større og uvant anstrengelse. For eksempel ca. 10 prosent økning per trening i oppstartsfasen. Ved å utføre lavintensitets oppvarming og nedkjørings aktiviteter etter kraftprestasjonen (jfr. skøyteløpere som sykler seg ned etter en knallhard distanse), samt varsomme tøyninger av de belastede musklene før og etter aktivitet, så begrenses mikroskadene på muskulaturen og dermed også den forsinkede muskelømheten. Dette er erfaringsbasert kunnskap.

En metaanalyse konkluderer imidlertid med at tøyning i forbindelse med trening trolig har liten eller ingen innvirkning på muskelstølhet hos friske voksne1. Paradoksalt, så er den beste forebyggingen av forsinket muskelømhet å trene regelmessig etter at du har hatt en periode med forsinket muskelømhet ved innledningen/ oppstarten av en treningsperiode.

Kuldebehandling i form av et iskaldt bad etter en hard trening eller konkurranse ser ut til å kunne minske etterfølgende muskelstølhet2.

Dersom du har leddsmerter, så er noe av det beste du kan gjøre å trene. Leddene våre behøver å beveges for å kunne ta til seg næring. Vektbærende øvelser kan hjelpe deg å styrke musklene rundt leddet. Men påse at du ikke trener så hardt at det øker smertene.

Forrige side Neste side