Nyhetsartikkel

Trening av styrke og utholdenhet går ikke på bekostning av hverandre

Mange antar at hvis du bygger utholdenhet, vil det redusere styrken, og motsatt: Mange kroppsbyggere tror at å trene kondisjon kan føre til tap av muskelmasse og dårligere resultater. Forskning viser at du ikke må inngå noe kompromiss - å trene både styrke og kondisjon kan øke total ytelse.

Personer som deltar i lagidrett som fotball, basketball og volleyball har like god utholdenhet som langdistanseløpere, og har like mye kraft som kroppsbyggere - fordi de trener begge deler.

Dette ifølge en studie som ble publisert i Journal of Applied Physiology1 og en pressemelding om studien som ble publisert på sidene til Manchester Metropolitan University i juni 20192.

Forskerne antyder at en blanding av trening med moderat intensitet og lang varighet (utholdenhetstrening), og trening med høy intensitet og kort varighet (styrke), fungerer best. 

Deltagerne

I studien ble ytelsen til fire ulike grupper sammenlignet. En av gruppene besto av 87 idrettsutøvere fra utholdenhetsidrett som sykling, ski og distanseløpere. Den andre gruppen besto av 77 utøvere av kraftidrett - som sprintere, kroppsbyggere, kampsportutøvere og kasteidretter. Den tredje gruppen besto av 64 utøvere av lagidrett - nærmere bestemt fotball, volleyball og basketball. Den fjerde gruppen besto av 223 personer som ikke trente.

Alle deltagerne var menn fra Litauen i alderen 17 til 37 år, som trente minst tre dager i uken.

Deltagerne i studien ble testet i muskelkraft, stille høyde, og evne til å bruke oksygen under intens trening - et mål på hvor utholdende du er.

Studien viste at de som deltok i lagidrett og trener både styrke og utholdenhet, gjorde det like bra som utholdenhetsutøverne i aerobiske tester, og de hadde like god ytelse som kraftsportutøvere i styrketester.

Kan utfylle hverandre

Mange antar at hvis du bygger utholdenhet, vil det redusere styrken, og motsatt: Mange kroppsbyggere tror at å trene kondisjon kan føre til tap av muskelmasse og dårligere resultater.

Forskerne mener at funnene de har gjort, tyder på at du ikke mister noe ved å trene begge deler.

- Det viser at utholdenhetstrening for utøvere av kraftidrett, og styrketrening for utholdenhetsutøvere ikke er negativt, sier Professor Hans Degens, som ledet studien, i pressemeldingen.

Degens forklarer at de to treningsformene kan utfylle hverandre og slik øke total ytelse.

- Fysiologisk sett må du rekruttere en viss mengde muskelfibre for å utføre en bevegelse. Men hvis du kan bruke en mindre andel muskelfibre til å gjøre nøyaktig samme arbeid, kan du utsette utmattelsen, eller utføre bevegelsen med høyere fart, sier Degens.

Forskerne anbefalte styrkeutøverne å legge til kondisjonstrening, og utholdenhetsutøverne om å legge til styrketrening til øktene sine. De mener at resultatene er relevante for alle som trener, ettersom de tror at å trene både styrke og utholdenhet er best for helsen totalt sett. 

Kilder

Referanser

  1. Degens H, Stasiulis A, Skurvydas A, Statkeviciene B, Venckunas T. Physiological comparison between non-athletes, endurance, power and team athletes. https://link.springer.com/journal/421 2019; 119 (6): 1377-1386. link.springer.com
  2. Manchester Metropolitan University: Athletes need not sacrifice endurance for power and vice versa, study finds www2.mmu.ac.uk