Nyhetsartikkel

Trening i sterk kulde

- Å trene ute i sterk kulde går greit om du tar spesielle hensyn.

Det sier idrettslege Thor-Øistein Endsjø.

Han har vært medisinsk ansvarlig for flere norske landslag.

- Sunne og friske mennesker kan fint bevege seg ute i både 20 og 25 minusgrader, men da må man ta spesielle hensyn, sier Endsjø til NHI.no.

Kryper graderstokken under 15 minusgrader, bør all aktivitet foregå rolig slik at man unngår kraftig innånding – og bekledningen bør være gjennomtenkt.

Å trene hardt i kaldt vær, øker ventilasjonsvolumet som gjør at du inhalerer mer av den kalde luften.

- Det mest sårbare er luftveiene, derfor må man ta det rolig når det er kaldt, sier Endsjø. Er det kaldt, blir det en ekstrem avkjøling av luftveiene som kan føre til både kuldeastma og anstrengelsesastma.

- Jeg har trent toppidrettsutøvere som har fått kroniske problemer med luftveiene av for mye trening i kulda, sier han, og understreker at treninga må være roligere jo kaldere det er.

Astmatikere og mennesker med KOLS må være mer forsiktig i vinterkulda.

Les også: God helse i vinterkulda

Irriterte slimhinner

[imported]
[imported]

Slimhinnene i luftveiene kan fort bli irriterte når man trener ute i kulda, dette kan lettere gi infeksjoner.

Endsjø forteller at topptrente har den samme sårbarheten for dette som mosjonister.

- Og barn som trener ute i kulde, bør være enda mer forsiktige enn voksne, legger han til.

Men å spre frykt for å trene ute i kulda, ønsker ikke Endsjø å legge opp til:

- Hvis du ikke kjenner deg irritert i luftveiene, og det er lett å puste, går det greit å trene i sterk kulde. Blir det ubehagelig å puste, kan du bruke et skjerf eller en buff å puste gjennom, sier han.

Det finnes også luftvarmere eller varmemasker som gjør at luften blir varmet opp før den dras ned i lungene. Dette reduserer problemene ved astma og kan være til hjelp for de som synes det vanskelig å puste godt i kulda.

Likevel er det viktig å huske på at de kaldeste vinterdagene er ikke tiden for de tøffeste øktene.

- Er det 20 minus ute, må intensiteten være moderat. Da går det greit å være ute en time eller to, sier han.

Skal du gjennomføre trening med høy intensitet, bør det være langt mildere.

- For mer intensiv trening bør det være mildere enn 8-10 minusgrader, mener han.

Unngå forfrysning

fryser

En annen årsak til at man må være forsiktig ved så lave temperaturer, er at varmetapet blir større enn det musklene klarer å produsere av varme. Dette kan føre til forfrysninger.

- Derfor bør man bruke ull innerst. Det samme gjelder for føttene. For å unngå kuldeskader på beina, bør man trene i sko som er et nummer for stor– og med ullsokker, sier han.

Goretex-sko gjør at man unngår å bli kald og våt på beina – noe som kan føre til forfrysninger.

Endsjø forklarer at er du ute og løper, tåler du gjerne mer kulde enn om du går på ski. I skiløypa blir du varm i oppoverbakkene og avkjølt i nedoverbakkene.

- Jeg råder de som går på ski i sterk kulde, til å ha med klær slik at de kan ta på ekstra i nedoverbakken og ta av i oppoverbakkene. Samtidig er det naturlig nok store individuelle forskjeller på hvor mye kulde man tåler.

- Noen sliter ved fem minusgrader, men andre synes det går greit ved 15 minusgrader. Uansett: alle må være forsiktige ved 15 minusgrader, sier han.

Personer som sliter med astma eller har KOLS, må imidlertid ta større hensyn enn andre, de tåler mindre kulde.

- Jeg synes denne gruppen skal være forsiktige i 8-10 minusgrader, sier han. Enkelte med astma og KOLS tåler kulde dårligere og bør vente til det bli varmere i været før de trener ute.

Les også: Dette er forfrysning