Informasjon

Trening om sommeren

Sommer og fri og god tid til trening. Eller?

Hopp til innhold

Varmt vær og lette klær. Skulle tro sommeren var en enkel tid for trening, men undersøkelser viser at mange trener mindre om sommeren enn ellers.

Les også : Mirakelkur for kropp og sinn

Sommerråd

Sommerhete

Tor Fauske er daglig leder ved Løplabbet i Oslo har noen tips til hvordan du holder treninga i gang om sommeren.

  • Sett opp et realistisk program.
  • Ofte er det lurt å ikke øke treningsdosene i ferien. Løp gjerne en kort tur fremfor å droppe treningen helt.
  • Avtal ukentlig treningstid med familien. Da får alle sitt og en unngår uenighet.
  • Løp om morgenen og gjerne før frokost. Da er det ofte behagelig temperatur. En rolig tur som ikke er for lang, går fint på tom mage. Frokosten smaker ekstra godt etterpå.
  • Løp sammen med barna. Er de små, tar du dem i løpebarnevognen. Er de større, kan de sykle eller løpe sammen med deg.
  • Er du vant med intervalltrening, kan du legge det inn i programmet. Det er tidseffektivt og gir formen et løft. Det er viktig å holde igjen og ikke løpe maks. Legg gjerne inn noen korte økter med styrketrening for mage/rygg samt bena etter løpeturen. Setter du av 10 minutter får du gjort mye.
  • Velg også en aktiv ferie hvis du har mulighet. Turer på bena eller sykkel med familien er også trening, og kan du ro i steden for å bruke påhengsmotoren, er treningseffekten god.

Unngår heteslag

Du har sikkert mange ganger følt at du ikke har overskudd til å trene. Samtidig som du vet at det å trene gir nettopp overskudd.

I vår artikkel Er du motivert og klar, kan du finne noen enkle tips til motivasjon og noen råd om å finne tid.

Trener du jevnt året gjennom, bør du også trene om sommeren for å opprettholde formen du har bygd opp.

Er du i varme strøk, kan det likevel være lurt å ta noen forhåndsregler for å unngå heteslag. Blant annet bør du oppholde deg i det klimaet du skal trene i før du starter med fysisk aktivitet og anstrengelse.

Les vår artikkel om heteslag her.

Les også: Hvordan unngår du overoppheting og heteslag?

Kilde: Loplabbet.no