Nyhetsartikkel

Treningsprogram for sommeren

Er du utrent, men har lyst til å komme i form? Ronny Ingebrigtsen (bildet) ved Löplabbet gir deg rådene for å få det til.

[imported]

Hopp til innhold

Har du jogget lite, men har lyst til å komme i gang? På 12 uker skal du kunne gå fra å være en gåer til en jogger, mener Ronny Ingebrigtsen (bildet) - fysioterapeut ved Löplabbet i Trondheim.

Lenger ned i artikkelen presenterer vi Löplabbets treningsprogram for nybegynnere.

Du kan også se treningsprogrammet ved å klikke her

Start med å gå

Ronny Ingebrigtsen

Jogging er en kjapp og tidseffektiv måte å trene på som krever lite utstyr. Før du starter bør du velge et behagelig antrekk som ikke blir tungt, vått og klamt. Og har du et par gode sko, er det ikke mer som trengs.

Jogging er en treningsform du kan gjøre over alt - om du befinner deg i skogen eller i New York. Men jogging byr også på utfordringer. Beina må venne seg til belastningen, og derfor er det viktig å starte rolig. Ingebrigtsen har mange eksempler på det motsatte – overivrige nybegynnere som vil mye på kort tid.

- Muskler og ledd må tåle belastningen og gradvis venne seg til treninga. Hopper du bukk over dette, kan det fort føre til skader, sier han.

De første ukene i treningsprogrammet som presenteres under, er det derfor mye gåing. Likevel: ved å følge dette treningsprogrammet, vil de fleste forbedre formen betraktelig og bli en habil jogger i løpet av 12 uker.

- Alle kan klare dette. Men det å løpe, er gjerne en stor terskel for mange. Når du løper, får du ingen ting gratis. Og derfor får du også god uttelling for treninga, sier han.

Les også: Kom i gang med løpinga