Intervju

Treningsprogram for sommeren

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Bra for leddene

Dette treningsprogrammet består av tre økter i uka i 12 uker. Det er nok til å komme i form og senere forbedre formen. Men hvor hardt skal man trene?

- Minimumet er 60 prosent av makspuls. Havner pulsen under dette, kan man ikke kalle det trening, men daglig aktivitet, sier Ingebrigtsen. Velger du å starte treninga med dette treningsprogrammet som bakgrunn, vil du fort merke at formen blir bedre.

Ingebrigtsen foreslår at man lager seg en testrunde. Å se fremgangen, er motiverende.

- Testrunden bør være over 1 kilometer – hvis den skal måle kondisjonen. Alternativt kan man bruke en pulsklokke og løpe en fast runde hvor man forsøker å ligge ganske jevnt på et pulsnivå. For eksempel 150 slag/min. Løper du runden fortere på samme pulsnivå, er dette en bekreftelse på at formen er blitt bedre

Selv om løping er belastende, er det også mange fordeler med nettopp dette. Ingebrigtsen forteller at løpere leddfriske sammenlignet med andre, nettopp fordi at det å belaste leddene er med på å holde leddene friske. Fysisk aktivitet generelt er så viktig for leddhelsen, at selv om det også kan føre til belastningsskader, er vinningen uansett stor, sier han.

Les osgå: Hvorfor er det så lurt?

Forrige side Neste side