Nyhetsartikkel

Varierte intervaller som får deg i form

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

4x4 minutter

4x4-prinsippet kan brukes på mange ulike aktiviteter, for eksempel løping, sykling, svømming og roing.

  1. Varm opp grundig i ti minutter på cirka 60 prosent av makspulsen din, så du blir varm og passe svett.
  2. Kjør fire intervaller på fire minutter hver. De siste to minuttene av intervallene bør pulsen være oppe i 85–95 prosent av makspulsen, og gjerne over 90 prosent for aller best effekt. Bruk de to første minuttene av hvert intervall på å la pulsen stige opp til dette nivået.
  3. Mellom hvert intervall skal du ha roligere aktivitet som gjør at pulsen synker ned til rundt 70 prosent av makspuls. Det er i dette pulsområdet kroppen fjerner melkesyre mest effektivt. Dette kan være lett gange eller jogg i tre minutter.
  4. Ro ned i ti minutter med lettere aktivitet etter siste intervalldrag.
  5. Husk at du er ikke låst til fire drag på fire minutter. Hvis det er bedre å starte med to drag eller tre drag, så gjør heller det. Eller for eksempel fire drag på tre minutter. De samme prinsippene gjelder uansett.
58843-2-aktivt-par.jpg
Forrige side Neste side