Nyhetsartikkel

Varierte intervaller som får deg i form

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

4x1000m

Dette er intervaller som ikke fokuserer på tid, men på distanse. Mest sannsynlig vil dette være intervallene som tar lengst tid å gjennomføre. Intervallene er veldige fine å bruke ute så vel som inne på mølle.

 

  1. Grundig oppvarming på 10-15 minutter med økende intensitet. Bli varm og svett.
  2. Nå skal du gjennomføre fire drag på 1000 meter, med tre minutters aktiv pause imellom. Målet er å løpe 1000-meterne på kortest mulig tid.
  3. Her er det viktig å ikke åpne for hardt. Finn et tempo du kan opprettholde gjennom hele draget.
  4. Dette er også en god økt for å måle progresjonen på løpetreningen. Løper du dragene på kortere tid enn forrige gang, så er du sannsynligvis i bedre form. Dagsform kan også gi store utslag.
  5. Skulle 4x1000m være litt i lengste laget for deg, så er det ingenting i veien for heller å løpe 4x500m.
  6. Ro ned i ti minutter med lettere aktivitet etter siste intervalldrag.

De fleste intervallene nevnt i denne artikkelen, spesielt 4x4, pyramideintervallene og 4x1000m kan fint brukes på flere andre aktiviteter om ønskelig. Sykkel, ellipsemaskin, romaskin, svømming. De kortere intervallene kan av praktiske årsaker være litt vanskeligere å gjennomføre i basseng, for eksempel.


Det er heller ikke gitt at det må løpes. Man kan fint gå intervallene om det er nødvendig. Et godt tips for få opp pulsen, er å bruke stigning som et redskap. Finn en motbakke som er lang og slakk, eller benytt stigningsknappen på tredemøllen/ellipsemaskinen. Ha høy stigning under dragene, og lav stigning i de aktive pausene. Dette er en vel så fin måte å bygge opp utholdenhet på som løping, og det er litt mer skånsomt for knær, rygg og hofter.
Den viktigste treningen er tross alt den som det blir noe av.

God trening!

Kristian-2.jpg
Artikkelforfatter Kristian Thanem Bjøru er PT-Pro. Foto: Jørgen Kvam

Kristian Bjøru har utdannelse fra California Lutheran University (CLU) innen Exercise Science & Sports Medicine, fordypning innen Human Performance. Han har i tillegg over 8000 gjennomførte PT-timer som PT-Pro. Kristian jobber også på salgsavdelingen til NHI. Innholdet i denne artikkelen er skrevet uavhengig av eksterne kommersielle interesser.

Forrige side