Nyhetsartikkel

Viljestyrken er som en muskel - den kan trenes

Temaside om Korona

Slik trener du viljestyrken

  1. SMARTe mål – Dette er et akronym for Spesifikk, altså et konkret mål. Målbart. Attraktivt, det vil si at din motivasjon må være høy for å oppnå målet. Realistisk, slik at du virkelig tror at du kan nå målet. Tidsavhengig, målet skal oppnås innen en viss tid. Evaluerbart, hvorfor nådde du/nådde du ikke målet.
  2. Lag delmål. Hver gang du greier et delmål på vei mot det overordnede målet, vil det gi deg mestring. Da trener du viljestyrken.
  3. Rutiner – Dette er ditt fremste redskap mot dårlig valg. Gjør klar treningsbagen dagen i forveien. Planlegg og handle middagene for hele uka. Legg deg til faste tidspunkt hver kveld. Ha faste treningstidspunkt. Alle disse små valgene vil til slutt kulminere i at du når dine mål.
  4. Overstyr «jeg vil» kraften – Tren på å utsette ting du heller vil gjøre enn å trene. Se episoden av favorittserien eller utsett besøket fra bestevennen til når du kommer hjem etter trening istedenfor. Dette vil gjøre det enklere å gjennomføre treningen over tid.
  5. Har du merket at etter en god natts søvn, mat og litt kaffe så er du full av motivasjon? Benytt deg av den tiden til å få gjort unna gjøremål eller trening. Ikke utsett.
  6. Viljestyrken blir også sliten – hvis du for eksempel har trent tidlig på dagen, så ikke blir skuffet hvis du ikke tok oppvasken, vasket huset og brettet klær senere på dagen slik du hadde tenkt. Viljen blir «brukt opp» slik som hvilken som helst annen muskel.
  7. Ytre motivasjon – allier deg med noen som du kan for eksempel trene med, eller noen/noe du trener for, eller en belønning som venter når du kommer hjem.
Forrige side Neste side