Intervju

Leddgikt: - Bør trene hardt og effektivt

Har du leddgikt, er det ingen grunn til at du ikke kan løpe intensive intervaller etterfulgt av maksimal styrketrening, sier fysiolog Håvard Haglo ved Treningsklinikken i Trondheim.

- I utgangspunktet kan en person med revmatisme trene akkurat som andre mennesker. Like intensivt og like ofte. En person med leddgikt er derfor like trenbar som alle andre. Man må ta noen forhåndsregler, du må kjenne etter hvordan du har det, men det må alle, sier Håvard Haglo, fysioterapeut og treningsfysiolog ved Treningsklinikken i Trondheim.

I regi av Helse Midt-Norge tilbyr Treningsklinikken rehabilitering av hjertesykdom, lungesykdom eller revmatisk sykdom.

Les også: Dette er leddgikt

Leddgikt og trening

Leddgikt, eller revmatoid artritt (RA), er en kronisk, livslang leddsykdom av ukjent årsak. Den angriper først og fremst de små leddene i fingre og tær, men den kan med tiden også angripe større ledd. Sykdommen kan også gi forandringer utenfor leddene.

En person med leddgikt, vil kanskje oppleve at regelmessig fysisk aktivitet i hverdagen vil gi bedre muskelfunksjon og økt livskvalitet.

- Har du leddgikt, er du ikke en revmatiker. Du er en person som har leddgikt. Og er du en person, kan du trene som en person. Du kan trene like intensivt og like ofte som andre, sier Haglo.

I forbindelse med rehabilitering av pasienter med revmatisme, gjennomfører Treningsklinikken et rehabiliteringsprogram som består av tre ukentlige økter i åtte uker eller to ukentlige økter i tolv uker.

Treningen Haglo gjennomfører er intensiv intervalltrening etter 4 ganger 4– prinsippet. Etterfulgt av intensiv styrketrening – også her fire repetisjoner og fire serier.
- Intensiteten på intervallene bør ligge på 85 til 95 prosent av makspuls. Det er hardt, men det skal ikke være hardere enn at man skal kunne gå/løpe ett minutt til etter siste drag, sier Haglo

Neste side