Nyhetsartikkel

Ettermiddagstrening best ved risiko for diabetes type 2

Menn med risiko for diabetes får bedre blodsukkerkontroll og reduserer i større grad magefett om de trener sent på dagen framfor om morgenen.

Temaside om Korona

En studie publisert i Physiological Reports1 viser at menn med høy risiko for type 2-diabetes har vesentlig mer utbytte av å trene på ettermiddagen enn på morgenen.

Dette er nok en studie som viser at tidspunktet for treninga har betydning for hvor stort utbytte man kan få av den.  

Les også: Styrketrening:Trene morgen eller kveld?

Ettermiddagstrening flest fordeler

Forskerne sammenlignet 12 menn som trente om morgenen, med 20 menn som trente på ettermiddagen (mellom klokka 15 og 18).

Resultatene viste at ettermiddagstreningen ga langt flere fordeler enn morgentrening for denne gruppa.

Etter 12 uker viste mennene som trente på ettermiddagen betydelig bedre insulinfølsomhet enn de som trente tidlig på dagen. Dette fører til bedre evne til å kontrollere blodsukkeret. Ettermiddagstrenerne reduserte fettet rundt magen i langt større grad enn den andre gruppen.

Utover det at gruppene trente til forskjellig tidspunkt, var selve aktiviteten identisk. 

Studien var retrospektiv, så resultatene må tas med en klype salt. Ideelt sett bør en slik studie utføres som en randomisert studie.

Påvirker maten vi spiser 

Hvorfor ettermiddagsøktene påvirker stoffskiftet på en annen måte enn morgenøktene, er uklart. 

Til NYTimes sier en av forskerne bak studien, Patrick Schrauwen, at han tror ettermiddagstreningen kan ha innvirkning på maten vi spiser senere på kvelden og "bidra til raskere metabolisering av folks kveldsmåltider" før de går og legger seg. Denne effekten kan føre til at kroppen er i en fastende tilstand gjennom natten, noe som kan være en fordel for metabolismen og helsa generelt. 

Kilder

Referanser

  1. Mancilla R, Brouwers B, et.al. Exercise training elicits superior metabolic effects when performed in the afternoon compared to morning in metabolically compromised humans. Physiological reports 2020. doi:https://doi.org/10.14814/phy2.14669
  2. https://www.nytimes.com/2021/01/27/well/move/the-best-time-of-day-to-exercise.html