Nyhetsartikkel

Slik trener hjertepasienter

Den positive effekten av trening etter hjertesykdom er stor. Men hvordan bør du trene? Hvor mye, og er det vanlig å være redd for fysisk aktivitet? NHI.no har snakket med fysioterapeuter ved St.Olavs hospital for å høre hvordan de gjennomfører hjerterehabiliteringen.

Fra venstre: Siv Hege Forbord, Vibeke Løckra og Astrid Tarlebø Berg.

Hopp til innhold

Trening og aktivitet etter et hjerteinfarkt eller annen hjertesykdom er viktig. I dag er rehabilitering av hjertepasienter akseptert som en viktig behandlingsform etter hjerteinfarkt og hjerteoperasjoner - like viktig som medikamentell behandling. Å få et bedre oksygenopptak, som er et mål på å være i bedre form, kan gi økt livskvalitet og livsglede.

Men hvordan bør du trene? Når kan du starte? Og er det trygt?

NHI.no har snakket med fysioterapeutene Siv Hege Forbord, Astrid Tarlebø Berg og Vibeke Løckra ved hjerterehabiliteringen ved St.Olavs Hospital i Trondheim. Med fulle treningsgrupper og stor pågang trener de hjertepasienter til å komme i bedre form. Her forteller de hvordan de gjennomfører treningen ved sykehuset, hvilke spørsmål mange av pasientene stiller og hvorfor trening er så viktig.

Hvorfor er trening bra for hjertet?

Tidligere anbefalte legene sengeleie i flere uker for pasienter med alvorlige hjerteproblemer. Som følge av økt kunnskap om hva som skjer ved et hjerteinfarkt, er anbefalingen i dag den motsatte. Fysisk aktivitet er godt for hjertet ditt, selv om det er blitt skadet. Mosjon gir fordeler fordi:

  • Det øker blodstrømmen til hjertet og styrker hjertets sammentrekninger slik at det pumper mer blod per hjerteslag. Dette gjør belastningen på hjertet mindre.
  • Det bidrar til å oppnå og vedlikeholde en gunstigere vekt, og virker positivt på risikofaktorer som diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol.
  • Det hjelper også mot stress, bedrer din fysiske form og reduserer smerte.
  • Hjerterehabilitering gir økt velvære og livskvalitet, bedre sosial tilpasning og mestring av egen livssituasjon.