Informasjon

Styrketrening anbefales for bedre hjertehelse

Styrketrening har en positiv effekt på helsen til de som lider av hjerte- og karsykdommer, og på forebyggingen av slike sykdommer. Blant dem som har god nytte av å trene mer styrke, er de som i dag sjeldnest trener styrke - eldre og pasienter med hjertefeil.

Praktiske treningsråd

  • Når du trener styrke, er det viktig at du på alle øvelser har rolige, kontrollerte bevegelser og bruker hele bevegelsesbanen. Husk å puste mens du utfører øvelsene!
  • Bytt på å trene øvre del av kroppen og nedre del av kroppen, slik at du får hvilt nok mellom øktene.
  • Hvis du er frisk, bør du bruke så tunge vekter at du ikke klarer mer enn 8-12 repetisjoner. Eldre, skrøpelige eller hjertepasienter bør trene med lettere vekter, men slik at de klarer 10-15 repetisjoner.
  • Til å begynne med bør du ikke trene mer enn ett sett per muskelgruppe, og ikke oftere enn to ganger i uken.
  • Du bør trene slik at du involverer alle de store muskelgruppene. Passende øvelser er: Brystpress (apparat), nakkepress (nakkepress kan du gjerne starte med å trene i apparat dersom det finnes der du trener), biceps curls, pushdowns med stang (triceps), nedtrekk (øvre rygg), rygghev, mageøvelser i apparat eller situps, lårspark, bakside lår, legghev (se lenker til videoer nedenfor.
  • For hjertesyke, eldre, skrøpelige og utrente anbefales det fortrinnsvis å bruke treningsapparat fremfor frivekter.
Forrige side Neste side