Informasjon

Treningsråd for benskjøre

Trening er noe vi alle bør innlemme i våre daglige rutiner.

Hopp til innhold

Dersom du er benskjør, er det viktig at du følger disse forsiktighetsreglene.

Først og fremst bør du fokusere på å drive med vanlige daglige aktiviteter der du bruker større muskelgrupper og som gjør at du øker ditt totale energiforbruk. Det er også viktig å trene balansen for på den måten å forebygge fall.

Du bør trene vektbærende kondisjonstrening - dette kan for eksempel være å gå tur fire dager i uken. Styrketrening bør du trene i to til tre dager i uken, og bevegelighetstrening i fem til syv dager i uken. I tillegg bør du fokusere på øvelser som kan hjelpe deg i hverdagen. Med det mener vi for eksempel det å reise seg riktig opp fra en stol, gå i trapper og energisk gange.

Unngå hopping og jogging

Kondisjonstrening bør du trene med 40 til 70 prosent av maksimal intensitet. Styrketreningen bør være så tung at du klarer ett til to sett med åtte til tolv repetisjoner per øvelse.

Hva slags aktiviteter og hvordan du skal trene, kommer an på hvor mye smerter du har. Dersom du har mye smerter, bør du kontakte lege før du begynner med et treningsprogram.

Unngå eksplosive og kraftfulle bevegelser og trening med hopping og jogging. Unngå også dynamiske mageøvelser med overdrevne vridninger og bøy av kroppen. Dette er øvelser som sit-ups, golf, eller der du bøyer deg ned for å plukke opp noe.

Vil du vite mer?