Informasjon

Balansetrening

Balansetrening er viktig for alle grupper i befolkningen. Både for eldre som vil forebygge fall, idrettsutøvere som vil styrke balansen og forebygge skader, og generelt for å bedre helse og mobilitet.

Tai Chi eller balansebrett?

Balanseøvelser bør du gjøre to til tre dager i uken, og du trenger ikke bruke mer enn fem til ti minutter på hver økt.

Dersom du er usikker på hvilke øvelser du kan gjøre, trenger hjelp til å tilpasse øvelser, eller er redd for at du skal falle når du gjør øvelsene, kan du ta kontakt med en fysioterapeut som kan sette opp et program til deg, eller hjelpe deg i gang.

Balansebrett får du tak i hos sportsforhandlere. Mange bruker også store treningsballer til å trene balansen. Du kan for eksempel øve deg på å sitte oppå ballen mens du ser på tv. Til å begynne med vil det være vanskelig, men det vil raskt gå lettere.

Mange treningssenter har tilbud om treningsformer der du trener balanse og smidighet. Dette er for eksempel Tai Chi, pilates eller yoga. Du kan også kjøpe hjemmevideoer som viser disse treningsformene.

Kilder

Referanser

  1. Go4Life -National Institute on Aging, NIH: Balance nhi.no
  2. NHS Choices: Balance exercises www.nhs.uk
  3. WHO: Falls www.who.int
  4. American Heart Association: Balance Exercises www.heart.org
  5. Farlie MK, Robins L, Haas R, Keating JL, Molloy E, HainesTP. Programme frequency, type, time and duration do not explain the effects of balance exercise in older adults: a systematic review with a meta-regression analysis. BJSM 2018. bjsm.bmj.com
  6. Matthew J. Rivera, Zachary K. Winkelmann, Cameron J. Powden, and Kenneth E. Games . Proprioceptive Training for the Prevention of Ankle Sprains: An Evidence-Based Review.. Journal of Athletic Training 2017; 52 (11): 1065-1067. www.natajournals.org
  7. Faizullin I, Faizullina E.. Effects of balance training on post-sprained ankle joint instability.. Int J Risk Saf Med 2015; 27: 99-101. www.ncbi.nlm.nih.gov
  8. Wortmann MA, Docherty CL.. Effect of balance training on postural stability in subjects with chronic ankle instability.. J Sport Rehabil 2013; 22 (2): 143-149. www.ncbi.nlm.nih.gov
  9. Svante Af Geijerstam, fysioterapeut ved Norges Idrettshøgskole.
Forrige side