Nyhetsartikkel

CrossFit

CrossFit er kjent som en tøff og intens treningsform som ofte gir et tett felleskap blant utøvere. Den største bekymringen blant kritikerne av treningsformen er faren for å utvikle rabdomyolyse.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Hopp til innhold

CrossFit er en treningsform og et registrert varemerke som ble startet av amerikaneren Greg Glassman i 2000. Treningen er kjent for å være veldig tøff, og kombinerer elementer fra styrkeløft/styrketrening, eksplosiv trening, fartstrening, olympisk vektløfting, kettlebells, kroppsvektøvelser og utholdenhetstrening.

WOD

En typisk CrossFit-trening kombinerer eksplosive treningsøvelser som blir gjort i sirkeltrening. CrossFit har også mange egne ord og uttrykk, et av dem er WOD. Det er en forkortelse for "Workout of the Day". Denne forandres hver dag, og det er mange ulike WOD-er. Vanligvis må du gjennom et forkurs før du kan delta på gruppetreningene.

På nettsidene til CrossFit.com kan man lese hvordan grunnleggeren av treningsformen selv oppsummerer CrossFit med hundre ord: "Spis kjøtt og grønnsaker, nøtter og frø, litt frukt, lite stivelse og ikke noe sukker. Hold inntaket til et nivå som er passende til aktiv trening, men ikke til å lagre kroppsfett. Øv på og utøv grunnleggende løft: Markløft, frivendinger, knebøy, presses, støt (vektløftingsøvelse i to steg), og rykk (- en vektløftingsøvelse der man løfter vektstangen opp fra gulvet og over hodet i én bevegelse). Samtidig skal du mestre turnferdigheter som kroppshev, dips, tauklatring, armhevninger, sit-ups, stå på hendene, piruetter, salto, spagaten og holdøvelser (statisk styrke). Sykle, løp, svøm, ro - og så videre - hardt og raskt. Fem eller seks ganger i uken setter du disse elementene sammen i så mange kombinasjoner og mønstre som kreativiteten din tillater. Rutiner er din fiende. Hold treningsøktene korte og intense. Lær og utøv nye idretter regelmessig."