Nyhetsartikkel

CrossFit

CrossFit er kjent som en tøff og intens treningsform som ofte gir et tett felleskap blant utøvere. Den største bekymringen blant kritikerne av treningsformen er faren for å utvikle rabdomyolyse.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

CrossFit er en treningsform og et registrert varemerke som ble startet av amerikaneren Greg Glassman i 2000. Treningen er kjent for å være veldig tøff, og kombinerer elementer fra styrkeløft/styrketrening, eksplosiv trening, fartstrening, olympisk vektløfting, kettlebells, kroppsvektøvelser og utholdenhetstrening.

WOD

En typisk CrossFit-trening kombinerer eksplosive treningsøvelser som blir gjort i sirkeltrening. CrossFit har også mange egne ord og uttrykk, et av dem er WOD. Det er en forkortelse for "Workout of the Day". Denne forandres hver dag, og det er mange ulike WOD-er. Vanligvis må du gjennom et forkurs før du kan delta på gruppetreningene.

På nettsidene til CrossFit.com kan man lese hvordan grunnleggeren av treningsformen selv oppsummerer CrossFit med hundre ord: "Spis kjøtt og grønnsaker, nøtter og frø, litt frukt, lite stivelse og ikke noe sukker. Hold inntaket til et nivå som er passende til aktiv trening, men ikke til å lagre kroppsfett. Øv på og utøv grunnleggende løft: Markløft, frivendinger, knebøy, presses, støt (vektløftingsøvelse i to steg), og rykk (- en vektløftingsøvelse der man løfter vektstangen opp fra gulvet og over hodet i én bevegelse). Samtidig skal du mestre turnferdigheter som kroppshev, dips, tauklatring, armhevninger, sit-ups, stå på hendene, piruetter, salto, spagaten og holdøvelser (statisk styrke). Sykle, løp, svøm, ro - og så videre - hardt og raskt. Fem eller seks ganger i uken setter du disse elementene sammen i så mange kombinasjoner og mønstre som kreativiteten din tillater. Rutiner er din fiende. Hold treningsøktene korte og intense. Lær og utøv nye idretter regelmessig."

Skaderisiko

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Et typisk treningslokale for CrossFit kalles en "Box" og er litt annerledes enn et typisk treningssenter. Det er et stort åpent rom (gjerne et typisk lagerlokale eller lignende) hvor treningsutstyret består av olympiske vekter, bokser til plyometrisk trening, medisinballer, manualer og kettlebell (vektkuler). Fra taket henger det stenger til kroppshevinger, tau til å klatre i og turnringer.

I en studie som ble publisert i Journal of Strength and Conditioning Research fra 2013, så forfatterne på skadehyppigheten hos CrossFit-utøvere som deltok i jevnlige gruppetreninger. Her fant forfatterne at 97 av de 132 som svarte på undersøkelsen, rapporterte at de hadde fått skader på CrossFit-trening. I hovedsak var det skuldre og rygg som ble skadet. Skaderaten ble funnet å være 3.1 per 1000 timer med trening. Skadeforekomsten kan sammenlignes med skadeforekomsten i idretter som olympisk vektløfting og turn.

Les også: Døden nær etter hard treningsøkt

Rabdomyolyse

En fryktet tilstand som kan følge et svært intenst treningsregime, er rabdomyolyse. Tilstanden skyldes akutt ødeleggelse av store mengder muskelceller.

Les også: Treningspåført rabdomyolyse

Rabdomyolyse er et kjent fenomen innen CrossFit-miljøet, og det er nettopp dette Truls Raastad ved Norges Idrettshøgskole kritiserer i sitt blogginnlegg "Idiotitrening" som ble publisert i 2014. Idiotitrening - overdreven machotrening, kan føre til rabdomyolyse, skriver han. I teksten forklarer han hvordan denne skaden kan oppstå, og viser blant annet til en CrossFit øvelse som kan føre til slik skade: 90 kroppshevinger på kortest mulig tid. Når man ikke klarer å heise seg opp ved egen hjelp, er det lov til å hoppe opp. Muskulaturen vår er sterkere når den bremser en bevegelse, slik at om vi hopper opp eller får hjelp til å heise oss opp, klarer vi å senke oss kontrollert ned igjen. Problemet er at dette gir en ekstrem belastning på muskulaturen. Det vil alltid oppstå en del muskelødeleggelser første gang man gjør dette, eller når man gjør det etter et lengre treningsopphold. Selv om man ikke får rabdomyolyse, har det negativ effekt, med stor reduksjon i muskelstyrke, forklarer Raastad.

Fellesskap

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

I en artikkel fra Shape.com presiseres det at det alltid er risiko for skade - ved enhver aktivitet. Man kan ikke klandre en hel idrett - særlig ikke en som CrossFit som er lagt opp for å etterligne hverdagsbevegelser, styrke muskler og forebygge skader, skriver forfatteren.

Som utøver er det fornuftig å være nøye med valg av CrossFit-senter. Finn et senter med instruktører som har god faglig bakgrunn, og som er bevisst at kroppen må trenes opp til å tåle de harde belastningene du møter i WOD.

Det som kanskje best definerer CrossFit, er intensiteten og fellesskapet. Treningen består av konstant varierte, høyintensive funksjonelle bevegelser som har som mål å optimalisere fysisk kompetanse på områdene kondisjon, utholdenhet, styrke, fleksibilitet, kraft, hurtighet, koordinasjon, smidighet, balanse og nøyaktighet. Nøkkelen til det høye intensitetsnivået på treningene er en digital klokke som har en sentral posisjon i de fleste av CrossFit-boksene. At de fleste treningene er basert på tid, betyr at du ikke skal stoppe treningen før klokka når 0.

Gjengangeren i intervju med utøvere av idretten er altså et sterkt felleskap, der utøvere støtter, hjelper og oppmuntrer hverandre til å yte sitt beste.

The fittest on Earth

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Det finnes i dag over 11 000 CrossFit-sentere på verdensbasis, hvorav 79 er i Norge. Ifølge CrossFit.com passer CrossFit for alle, uavhengig av tidligere erfaring. Vi tilpasser belastning og intensitet, vi endrer ikke på programmet, skriver de.

CrossFit-konkurranser har også blitt svært populære - både blant deltakere og blant tilskuere. I februar 2015 hadde konkurransen 273 000 deltagere i den åpne, innledende konkurransen der deltagerne melder seg på og konkurrerer i sine lokale senter. Alle over 14 år kan melde seg på og delta. Målet er å finne "The fittest on Earth" - og det gjøres i finalen som blir arrangert som "The Games" i Carson i California i juli. I 2016 vant Katrin Tanja Davidsdottir fra Island kvinneklassen, mens Mathew Fraser fra USA vant herreklassen.

Kilder

Referanser

  1. CrossFit.com crossfit.com
  2. WebMD: CrossFit www.webmd.com
  3. Is CrossFit Safe? What '60 Minutes' Didn't Tell You. D.Diamond. Forbes.com www.forbes.com
  4. Hak PT, Hodzovic E, Hickey B. . The Journal of Strength and Conditioning Research 2013. journals.lww.com
  5. Shaoe.com: The 12 Biggest Myths About CrossFit. Goyanes C. www.shape.com
  6. Idiotitrening, Raastad T. Norges Idrettshøgskole www.nih.no
  7. Maxim: On the warpath with crossfit`s Greg Glassman www.maxim.com