Nyhetsartikkel

Fjellvandring - noe for deg?

En fin fjelltur krever litt planlegging. Og så er det bare å legge i vei.

Hopp til innhold

Drømmer du om å knyte på deg fjellskoene og begi deg fjellet i vold? Velger du enkle, lettgådde områder eller tøffe, bratte utfordringer? Vil du gå på en dag sola glinser og et bad i bekken er uimotståelig, eller vil du like gjerne gå mens gråværet griner og du kan bli overrasket av en haglskur på veien?

Fjellet er små og store daler, det er tjern og bekker å hoppe over, det er elver å krysse og juv å passe seg for. Vidder og steinurer. Små daler og store daler. Fjellet er for små og store barn, voksne og seniorer, ekstremutøvere og nybegynnere.

Fjellet er for alle, men stiller også noen krav.

NHI.no har snakket med Rune Haug (bildet), en erfaren fjellvandrer og klatrer. Han driver Jotunheimen Arrangement AS og har loset utallige fjellglade mennesker trygt gjennom fjellheimen. Han mener det er enormt mye folkehelse i å ta turen til fjells, men råder til å begynne forsiktig - finn din måte å like fjellet på. Og så er det bare å kjøre på.

- Å gå i fjellet er fin trening både rent fysisk, og ikke minst mentalt. Kroppen produserer endorfiner ved fysisk aktivitet - kroppens eget morfin. Kanskje merker du at du blir litt gladere av å være ute på fjelltur, sier Haug.

Han mener det er opplevelsen av turen som er viktig, ikke hvor hard eller lang den er. Å tenne bål og nyte stillheten er for noen nok. Kanskje blir det en naturlig progresjon i lengde og vanskelighetsgrad etterhvert, sier han.

Og du trenger så absolutt ikke være noen villmarkens sønn eller datter for å legge turen til fjells. Går du en dagstur eller mellom hytter langs merka stier, klarer du deg med kun noen små kilo i sekken.

Fjellvandring 3

Været skrifter fort

Det første du bør gjøre når du vil gå i fjellet, er å finne en tur. Velg en tur som passer for deg. Du kan:

  • Se etter turforslag på UT.no eller lommekjent.no
  • Bruk turforslagsiden
  • Ring din lokale turistforening og spør deg til råds.

Men selv om fjellene ligger foran deg som et nydelig maleri, må man ta fjellet på alvor. Sol og klarvær kan bli til kald vind, sludd og tåke på få timer. Om våren og høsten kan forholdene i fjellet lett bli vinterlige - om høsten er det vanlig med snøfall fra 1000-1200 meters høyde. I skogen kan du klare deg med mindre utstyr og det trenger ikke være av like god kvalitet som på fjellet. Det samme gjelder i skjermede områder langs kysten.

- Hvis du skal i alpint terreng over 1800 meter kan været skifte veldig fort. Derfor er det viktig å kle seg riktig, sier Haug. Selv på sommeren må ryggsekken inneholde tørre ullklær, lue, votter og solbriller.

- Værmeldinga trenger ikke alltid å stemme. Den største fella å gå i på fjellet er at man har med for dårlige klær og for dårlig fottøy. Man blir overrasket av det dårlige været og er ikke godt nok kledd. Dette er en av de fremste årsakene til redningsaksjoner i fjellet, sier Haug.

Skal man gå en heldagstur på fjellet, er det greit å starte med noen kortere turer. Det finnes toppturer i alle kommunene, du trenger ikke dra langt.

- Jeg anbefaler å gjennomføre noen treningsturer før en dagstur i fjellet. Å gå raske bakkeintervaller er en fin måte å trene seg opp på, dette vil man ha glede av på turen, sier han.

Fjellvandring 5

Noen råd til bekledningfra DNT (Den Norske Turistforening):

  • Regntøy (jakke og bukse)
  • Tynn vindjakke og turbukse (med god fukttransport)
  • Undertøy i ull/ullblanding + ekstra skift
  • Sokker med mye ull og god passform + ekstra skift
  • Fleecejakke eller tynn varmejakke
  • Lue
  • Ullvotter eller andre vanter/votter som er varme selv når de er våte
  • Fjellstøvler og gjerne gamasjer
  • Shorts og t-skjorte (ull/kunstfiber) hvis det er meldt varmt vær