Nyhetsartikkel

Judo - balanse og nærkontakt

Målet for utøvere i konkurransesituasjon er full seier i kamp uten slag og spark. For andre kan målet være å forsvare seg selv uten å skade andre - eller rett og slett å holde seg i form. NHI.no har møtt Alf Birger Rostad som har vært aktiv judoutøver i over 40 år.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Selvforsvar

For en som aldri har trent før, vil det å begynne å trene judo gi stor helsegevinst.

- Det du først og fremst oppnår, er å bli mer fleksibel, mer dynamisk, og at du tøyer muskler og leddbånd. Øvelsene krever bevegelighet - du kan ikke stå i ro. Judo er en fullkontaktidrett, og du må ta tak i motstanderen din. Det går ikke an å holde på med judo hvis du ikke vil ta i andre. For å få til teknikkene må du ha styrke i kropp og armer. Skal du delta i kamper, bør du trene mer enn bare judo, da bør du også legge inn ren utholdenhetstrening som løping, og du bør trene styrkeøvelser. Dette kan gjerne være matteøvelser som armhevinger, knebøy, planken og sit ups. Det er en flott måte å komme i form på, sier Rostad.

Ikke alle som begynner med judo kommer fordi de ønsker å komme i bedre form eller delta i kamper. Endel kommer fordi de ønsker å lære selvforsvar.

- Noen opplever å bli utsatt for uønsket oppmerksomhet og vil lære teknikker for å ha mulighet til å forsvare seg selv. Det fine med judo er at du ikke trenger å slå noen for å få kontroll. Vi får av og til inn personer som jobber i psykiatrien, politiet, helsevesenet og sikkerhetstjenester. De ønsker å lære å ta kontroll over en situasjon uten å bruke slag eller spark, sier Rostad.

Forrige side Neste side