Nyhetsartikkel

Orientering

Er du glad i å ferdes i skog og mark, er orientering sporten for deg. I tillegg holder den deg både mentalt og fysisk i form, samtidig som du tilegner deg nyttige kartkunnskaper.

Hopp til innhold

Orientering er en idrett hvor du bruker nesten hele kroppen. Her får du trent både aerobt og anaerobt, kondisjon og styrke, i tillegg til at du trener hjernen. Sammenlignet med løping på vei krever det å løpe i terreng både et høyere oksygenopptak og mer styrke. Det ulendte terrenget gjør at kroppen bruker mer energi enn ellers og hyppig underlagsskifte krever at muskulaturen jobber aktivt hele tiden for å stabilisere. På grunn av variert muskelbruk og skiftende underlag er det lite belastningsskader i orientering. Energibehov under konkurranser kan være høyt, men pulsen holder seg stort sett jevnt i laveste del av øvre pulssone.1 Her vil det være en forskjell i forhold til hvilket nivå du som utøver befinner deg på. Er du dyktig med kart vil det innebære færre stopp underveis og en jevnt høy puls. Evne til å løpe og lese kart i fart vil også være positivt i forhold til koordinasjonsevner. I tillegg til å lese kartet må du følge med på plassering av beina og terrenget rundt deg. En måte å trene seg opp til å klare dette, er å lese tegneserier på løpetur langs vei. Start også i det små med å lese kartet i gåtempo og gradvis øk farten.

Hva er orientering

I orientering skal du, ved hjelp av et kart, finne frem til poster som henger ute i terrenget. Postene er avmerket på kartet med små sirkler med tall ved siden av. Disse skal tas i riktig tallrekkefølge, fra start til mål. Start er markert med en trekant på kartet, mens mål er markert med en liten sirkel inne i en større. I terrenget er riktig posisjon for posten avmerket med én oransje og hvit postskjerm. I tillegg har hver enkelt post en egen kode og stemplingsenhet. Dette bekrefter både for utøver og arrangør at postene er tatt i riktig rekkefølge og at du har vært på riktige poster underveis. Målet i konkurranser er å løpe på kortest tid med alle poster i riktig rekkefølge. I starten kan det være lurt å ikke fokusere så mye på å løpe fort, men heller ta det litt rolig, og lære deg å lese kartet og bruke kompasset. Når denne tekniske biten er på plass kan du etter hvert lære deg å lese kart i fart og få et enda større fysisk utbytte.