Nyhetsartikkel

Pilates

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Grunnprinsipper

Monica Halvorsen Berg.
Monica Halvorsen Berg.

Halvorsen Berg forteller at pilates har seks grunnprinsipper1. Disse er:

  • Konsentrasjon.
  • Kontroll
  • Sentrering
  • Presisjon
  • Flyt
  • Pust

Du skal vende konsentrasjonen innover i kroppen, og være 100 prosent fokusert og bevisst det du gjør.

At du har kontroll, betyr at du utfører hver eneste øvelse fullt ut. Du kan utføre få repitisjoner av en øvelse, men det er mye som skal på plass. Hver bevegelse teller, og dette krever god teknikk.

Sentrering: - Hver eneste bevegelse skal ta utgangspunkt i kraftsenteret - kjernemuskulaturen. Du skal slappe av i de musklene du ikke bruker. Ytterpunktene av kroppen kan du bevege fritt, men kraften henter du fra kjernen. Det er utfordrende å fokusere på bruk av kjernemuskulatur gjennom hver eneste bevegelse.

Presisjon: Hver eneste øvelse skal utføres med presisjon. Du jobber med å perfeksjonere hver bevegelse, noe som gir optimal holdning.

Flyt: - Hver bevegelse skal utføres med ynde og kontroll. Dette gjelder også overgangene mellom øvelsene.

Pust: - Riktig pusteteknikk er viktig for korrekt utførelse av pilates. Pusten er noe av det jeg legger mest vekt på. Vi prøver å hente frem følelsen av at vi tømmer lungene for luft, og vi gjør øvelsene til rytmen av pusten. Dette tilrettelegger for bedre kontakt med kjernemuskulaturen, sier Halvorsen Berg.

Forrige side Neste side