Nyhetsartikkel

Pilates

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Skånsomme og effektive øvelser

Plankeøvelser er blant de vanlige øvelsene i Pilates.
Plankeøvelser er blant de vanlige øvelsene i Pilates.

Øvelsene er rolige, skånsomme og effektive.

- Vi har mange rulleøvelser. Du skal for eksempel krølle deg sammen som en ball og rulle på gulvet. I andre rulleøvelser fokuserer vi på å rulle sammen og rette ut ryggen. Da skal du kjenne at du retter ut virvel for virvel i ryggraden. Vi har også plankeøvelser, mageøvelser og rotasjonsøvelser, sier Halvorsen Berg.

Hun påpeker at alle kan være med på pilates. Både kvinner og menn, trente og utrente, og folk i alle aldre. Selv om pilates ikke krever spesielt god koordinasjon, er det fornuftig å begynne med de enkleste timene. Mange vil oppleve at utbyttet stadig øker, med bedre fleksibilitet og ved at du klarer å involvere stadig mer av kjernemuskulaturen i øvelsene.

Underveis vil du få tilbakemeldinger fra instruktøren dersom du ikke gjør øvelsen helt riktig.

- Det er vanskelig å gjøre noe feil med pilates. Jeg har aldri opplevd eller sett skader ved pilates, men det er mulig. Hvis du trener pilates hjemme på stua og for eksempel står helt feil i planken, så kan du få en feilbelastning, sier Halvorsen Berg.

Forrige side Neste side