Informasjon

Prøv en svømmetur

Svømming er super trening som passer for de aller fleste.

Svømming er en super treningsform!

Hopp til innhold

Svømming er en såkalt ikke-vektbærende treningsform. Du bruker musklene dine uten at det belaster leddene på samme måte som løping og endel andre idretter gjør. Men riktig teknikk er viktig for å få best mulig effekt av treningsøkten.

Svømming er ypperlig kondisjonstrening, i tillegg involverer du de fleste store muskelgruppene når du svømmer. Du trenger heller ikke å investere i masse dyrt utstyr - alt du trenger er en badedrakt eller en badebukse. I tillegg er det noen plasser påbud om å ha på badehette. Svømming kan være en effektiv treningsform dersom du ønsker å forbrenne fett. I følge Intelihealth forbrenner en gjennomsnittlig svømmer 600 kalorier per time med svømming.

Beskytter ikke mot beinskjørhet

Det er også trygg og flott trening for gravide, men som med annen trening vil du merke at det blir tyngre og du blir raskere sliten jo større magen blir. Senk da farten noe, gravide blir anbefalt å trene med 60-70 prosent av den intensiteten de vanligvis trener med. Er du gravid, bør du huske å unngå boblebad, badstue og bad i enten veldig kaldt eller varmt vann.

Ettersom svømming er en ikke-vektbærende aktivitet, oppnår du ikke noen ekstra beskyttelse mot beinskjørhet, så du kan ha god nytte av å variere treningen med andre aktiviteter.

Selv om svømming er en treningsform med lav risiko, er det viktig å øve opp riktig teknikk. Dårlig teknikk kan gi skader og føre til at du ikke får den fremgangen du vil ha. Å plaske vilt rundt i vannet og ha som mål å få til flest mulig svømmetak, vil ikke nødvendigvis føre til at du forflytter deg raskere, men det vil slite deg ut fortere.