Informasjon

Prøv en svømmetur

Svømming er super trening som passer for de aller fleste.

Mange svømmere skades i kollisjoner

Noen opplever klorvann som plagsomt. Svømmebriller kan hjelpe mot såre øyne, vatt eller ørepropper kan hjelpe mot øreplager, og neseklype kan hjelpe om du synes det er vondt eller ubehagelig å få vann i nesen.

Svømmeskader er vanligvis lokalisert i skuldrene. Slike skader er forårsaket av dårlig teknikk, overtrening, og/eller svakheter eller ubalanse i muskelstyrken i skuldrene.

Endel sikkerhetsregler bør du følge for å redusere risikoen for å drukne:

  • Lær deg å svømme! Bruk tid på å få på plass riktig teknikk.
  • Dersom du svømmer på steder der det ikke er badevakter, så svøm aldri alene. Svøm sammen med noen, eller få eventuelt noen til å følge med deg fra land/båt.
  • Ikke svøm i mørket, påvirket av alkohol, narkotiske stoffer eller andre sløvende medikamenter.
  • Hvis du får krampe i musklene, og det blir vanskelig å svømme - ta en pause.
  • Ifølge NEL er en av de vanligste årsakene til skader at svømmere kolliderer med hverandre eller gjenstander. Se deg derfor for og følg oppmerkingen for hvor du skal svømme.
Forrige side Neste side