Nyhetsartikkel

Ridning - er det god trening?

Har det å ri god treningseffekt? Blir du sliten og andpusten? Styrker du muskulaturen? Øker du forbrenningen? Vi har spurt Frida Aksnes, som er veterinær og ridelærer i dressur ved ridelærerutdanningen på Norsk Hestesenter.

Frida Aksnes er veterinær og ridelærer i dressur ved ridelærerutdanningen på Norsk Hestesenter.

Hopp til innhold

Ridesport er populært i mange deler av verden. I USA alene regner man med at ca. 30 millioner mennesker rir på hest hvert år. Det finnes ingen sikre tall på hvor mange som driver med ridning i Norge, men i følge en rapport fra Norsk Hestesenter fra 20121, finnes det omlag 125 000 hester i Norge. Andre rapporter viser at det er 220 rideskoler i Norge2. Ofte er det flere ryttere som steller og rir en hest, og særlig gjelder dette hester som går i rideskole og lignende. Det finnes en rekke ulike grener innen ridesporten, og blant disse vil treningsutbyttet variere stort. Blant ridesportens grener finner du for eksempel dressurridning, sprang, terrengritt, distanseritt, turridning, voltige (turn på hesteryggen), polo, galoppløp, mounted games (ulike leker til hest) og en rekke egne grener innen Western-ridning. I denne artikkelen har vi i hovedsak sett på treningseffekten ved den type ridning som er mest utbredt på rideskolene og i de største konkurransemiljøene i Norge.

Engasjerer alle de store muskelgruppene

Er ridning god trening, eller er det kun hesten som må arbeide? Ifølge New York Times "Ask Well"3 avhenger dette av hvordan du rir, men det kan være fra moderat til anstrengende trening. Forfatterne viser til vitenskapelige målinger av energiforbruk ved ulike typer fysisk aktivitet. Ifølge denne tilsvarer ridning 5.5 MET - omtrent det samme som badminton og golf (dersom du går løypa og triller bagen din selv). Å ri i full galopp gir høyere energiforbruk - 7.3 MET, noe som tilsvarer å gå på rulleskøyter eller spille squash. De viser også til en studie som sammenlignet unge jenter som red jevnlig, med unge jenter som ikke drev med ridning. Her fant forfatterne at jentene som red, hadde mye sterkere lårmuskler (forside og bakside lår) enn jentene som ikke red.

- Ja, jeg vil absolutt si at ridning er god trening. Det engasjerer alle de store muskelgruppene i kroppen. Frem til du når et visst nivå, er det også gunstig rent styrke- og kondisjonsmessig. Det er ikke styrketrening på lang sikt, men hvis du er dårlig trent, vil du få en god effekt, sier Frida Aksnes. Hun har den høyeste ridelærerutdannelsen du kan få i Norge, og er i tillegg utdannet veterinær. Aksnes underviser i dressur ved ridelærerutdanningen ved Norsk Hestesenter på Starum, og hun er instruktør for det ridende politi i Norge.

Les også: Hesten som terapeutikum