Nyhetsartikkel

Ridning - er det god trening?

Har det å ri god treningseffekt? Blir du sliten og andpusten? Styrker du muskulaturen? Øker du forbrenningen? Vi har spurt Frida Aksnes, som er veterinær og ridelærer i dressur ved ridelærerutdanningen på Norsk Hestesenter.

Holdning, stabilisering og koordinasjon

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

- Det er særlig kjernemuskulaturen du trener. På grunn av hestens bevegelser må ryggmuskulaturen hele tiden aktiviseres, og det samme gjelder de indre, ytre og skrå magemusklene. Har du en god ridelærer, får du også en god holdning. De fleste av oss har i dag dårlig holdning, og den kan det være gunstig å plukke litt på. Hos mange er skuldermuskulaturen trukket litt frem, så her jobber vi mye for å få skuldrene tilbake, sier Aksnes.

Ifølge en artikkel publisert på Bodybuilding.com er det mye som skal skje samtidig når du rir - for eksempel for å få en hest til å bevege seg raskere eller gå i en pen, rund sirkel. Prøv å gni deg selv på magen med en hånd, klapp deg selv på hodet med en annen, og hink på samme tid. Da får du et inntrykk av hva slags koordinasjon du må ha for å ri, mener de.

- I tillegg til god holdning og stabilisering krever det koordinasjon å ri. Armer og bein må kunne brukes uavhengig av hverandre. Du må kunne gi små lette signaler, slik at det hele blir estetisk. Dette er viktig innen dressurridning. Å følge hesten krever mye bevegelighet, særlig i bekkenet. Du trener opp bekkenmuskulatur, du må stramme mage og rygg og innta en fastere sittestilling når du skal stoppe en hest, for eksempel. Du jobber mye med tyngdeoverføring, for eksempel fra det ene sittebeinet. Rir du lettridning, altså at du reiser deg opp og frem og setter deg ned ved annethvert skritt i trav, bruker du også lår- og setemusklene, sier Aksnes.