Nyhetsartikkel

Ridning - er det god trening?

Har det å ri god treningseffekt? Blir du sliten og andpusten? Styrker du muskulaturen? Øker du forbrenningen? Vi har spurt Frida Aksnes, som er veterinær og ridelærer i dressur ved ridelærerutdanningen på Norsk Hestesenter.

Frida Aksnes er veterinær og ridelærer i dressur ved ridelærerutdanningen på Norsk Hestesenter.

Hopp til innhold

Godt supplement til annen trening

Riktig holdning på hesteryggen er viktig, og riktig sits - som det heter - kan gi større fleksibilitet og mindre spenninger. Når du sitter riktig på hesten, skal man kunne trekke en linje fra øreflippen din, gjennom skulderen, albuen og hoften, og ned til hælen på skoen din.

- Jeg jobber blant annet med det ridende politiet. De sitter i salen i mange timer hver dag, da er stabilitet og bevegelighet helt nødvendig. Sitter du mye i en stol, blir blant annet hofteleddsbøyerne stramme. For å få en optimal sits der bekkenet ikke tipper for mye frem eller tilbake, kan ikke denne muskulaturen være for stram. Er den det, vil overkroppen bevege seg når du gir signaler til hesten med beina. Ryggsøylen må også være i riktig posisjon, blant annet med tanke på at den fungerer som en støtdemper. Dersom du har dårlig holdning og svak kjernemuskulatur, vil derfor ridning kunne være et godt og morsomt supplement til annen trening, sier Aksnes.

Å ri krever god kroppskontroll og involverer mange muskelgrupper. En av de muskelgruppene du i liten grad skal trene ved ridning, er biceps.

- Det skal være skuldrene og holdningen som styrer hesten. I tillegg til at mange har stram brystmuskulatur som trekker skuldrene frem, er det flere som må tøye leggmuskulatur og akilles. Særlig i sprangridning er det viktig at hælen kommer ned. Ridning krever mye kroppskontroll og beherskelse, sier Aksnes.