Nyhetsartikkel

Ridning - er det god trening?

Har det å ri god treningseffekt? Blir du sliten og andpusten? Styrker du muskulaturen? Øker du forbrenningen? Vi har spurt Frida Aksnes, som er veterinær og ridelærer i dressur ved ridelærerutdanningen på Norsk Hestesenter.

Frida Aksnes er veterinær og ridelærer i dressur ved ridelærerutdanningen på Norsk Hestesenter.

Hopp til innhold

Øker hverdagsaktiviteten

Kosakkrytter fra Ukraina. Det finnes mange ulike grener innen hestesport. Slike stunt på hesteryggen er ikke blant de vanligste.Foto: Colourbox
Kosakkrytter fra Ukraina. Det finnes mange ulike grener innen hestesport. Slike stunt på hesteryggen er ikke blant de vanligste.Foto: Colourbox

Hun påpeker at det å drive med hest øker hverdagsaktiviteten mye også utenom rideøktene.

- Du må ta vare på hesten, stelle den, møkke ut av boksen, bære høy og leie hesten til og fra beite. Som aktiv rytter behøvde jeg aldri å tenke på hva jeg spiste. Nå som jeg jobber mer som lærer og har små barn, må jeg gå på helsestudio og trene for å holde vekten. Skal du bli topprytter, må du trene en del styrke. I sprangridning har vi for eksempel en øvre grense for hvor høyt hestene kan hoppe. Derfor bygger vi sprangbanene slik at de blir mer teknisk vanskelige. Med få steg i mellom hvert sprang, kreves det mye styrke, og du må være rask i kroppen. Du kan ikke holde 6-700 kg hest i armene – du må bruke hele kroppen for å klare neste hinder, sier Aksnes.

Vil du nå toppen som rytter, må du altså tenke som andre toppidrettsutøvere. Du bør trene styrke, og spise sunn og bra mat.

- Flere av sprangrytterne som er i Norgeseliten trener styrke på treningsstudio i tillegg til at de rir, sier Aksnes.