Intervju

Slik kan du bruke trampolina som trening

Basisøvelsene

Basisøvelsene ser kanskje enkle ut, men jo mer du øver på disse, desto raskere vil du lære mer avanserte triks, ifølge Dahl. Begynn med lave hopp og øk høyden etter hvert som du kjenner deg trygg.

1. Strekkhopp - Hoppe opp og ned med strak kropp.

Trampolinehopp.jpg


2. Kroppert - trekke knærne opp mot brystet

Trampolinehopp.jpg


3. Splitt - bena ut til siden, strake ben og armene mot tærne

Trampolinehopp.jpg


4. Pikert – utstrakte ben trekkes opp og frem i samtidig som man strekker armene mot tærne (eller knærne).

Trampolinehopp.jpg

Flere grunnhopp
5. Sitt – viktig å ha fingrene fremover ved hoften (da unngår du et eventuelt overstrekk i albue)
6. Knestående – holde hoften over knærne og vær stabil i magen
7. Rygg – vær stabil i nakken, fest blikket på toppen av nettet. Bygg opp trygghet fra å starte i ryggliggende og jobb deg oppover. Start gjerne fra ett ben i starten.

Dahl foreslår: Når du føler deg litt tryggere på øvelsene, kan du godt prøve å sette de sammen til en rutine hvor du gjør de etter hverandre. Dette er en fin måte å fortsette utfordre seg på. Start gjerne med ett mellomhopp, for så å sette de sammen etter hvert.

Ifølge Dahl er en av de største mytene om trampolineøvelser at du må ha mye høyde for å gjennomføre et vellykket moment.

- Det stemmer ikke! Etter hvert som du gjør fremskritt og begynner å føle deg trygg på et moment, kan du først ta et lite hopp til å begynne med, for så å øke høyden på hoppet gradvis og kontrollert, sier han.

Forrige side Neste side