Informasjon

Sykling

Enten du ønsker å trene deg opp til Den store styrkeprøven, hive deg ut i dristige terrengløp, svette til høy musikk i en spinningsal eller ta med familien på sykkeltur i marka, så kan syklingen gi deg supre treningsøkter og et bedre liv.

Alle kan trene på sykkel!

Hopp til innhold

Alle kan trene på sykkel. Å sykle er skånsomt for leddene, samtidig som du bruker store muskelgrupper som rumpe, lår og legger. I likhet med andre former for kondisjonstrening gir sykling en rekke helsefordeler og gjør det lettere å holde en sunn vekt. I gjennomsnitt forbrenner du ca. 300 kalorier i timen når du sykler.

Du trenger slett ikke å være konkurransesyklist med racersykkel og fancy utstyr for å dra nytte av de helsefordelene som sykling gir.

Sykle til jobben

Minst 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag anbefales til alle voksne. Sykler du til og fra jobben, så er du kanskje ferdig med dagens treningsøkt når du kommer hjem, og du kan ta kveld med god samvittighet.

Hvert år er det en egen aksjon for å få folk til å bruke sykkelen fremfor å kjøre bil eller ta buss til jobben. Sykle til jobben-aksjonen handler om å få flest mulig i aktivitet, og aksjonen varer vanligvis fra slutten av april til slutten av juni. I tillegg til å vektlegge helsegevinstene syklingen gir, fremhever aksjonen også fordeler som lavere reisekostnader, miljøhensyn, bedre trivsel og mer frisk luft.

Å sykle kan også gi deg en rekke fine naturopplevelser. Hvorfor ikke ta med barna på sykkeltur i skogen istedenfor å leie en film? En annen fordel med sykling er at du kan sykle når du vil og hvor du vil. Alt du trenger er en sykkel og en sykkelhjelm.

Spinning

Mange foretrekker å holde seg innendørs når de trener, ikke minst i vinterhalvåret. Trening på ergometersykkel, og ikke minst spinning, er svært populært og utgjør faste tilbud ved de fleste større treningssenter.

En spinningsykkel skiller seg fra en ergometersykkel ved at den minner mer om en vanlig sykkel, bortsett fra at den er stasjonær. Spinning foregår i sal med høy og fengende musikk, og med en instruktør som motiverer og instruerer. Dersom du skal prøve spinning for første gang, kan det være lurt å be instruktøren om hjelp til å justere sykkelen slik at den passer til deg. Noen foretrekker å investere i et par gode spinningsko, mens andre synes det er helt ok å bruke vanlige joggesko.

Vær synlig

Dersom du ikke er vant til å sykle, eller du ikke er vant til å sykle i trafikkerte strøk, er det greit å ta noen forholdsregler. Før du begir deg ut i trafikken, bør du klare å sykle med bare en hånd på styret, slik at du kan bruke den andre hånden til å gi tegn til medtrafikantene dine. Det gjør det også lettere for deg å snu deg for å se hva som skjer bak deg. Det er viktig å være oppmerksom på alt som skjer rundt deg i trafikken, men fokuser på hvor du skal. For å være trygg er det også viktig å være synlig i veibanen. Ikke prøv å gjem deg i veikanten, det kan skape farlige situasjoner. Gode og vante syklister prøver ikke å holde seg unna trafikken, de er en del av den. Dersom det finnes egne sykkelveier der du sykler, er dette selvsagt enda bedre.

Sykkelvettregler

Det kan være lurt å øve seg på å bråstoppe, for å få en følelse av hvor mye plass du trenger ved ulike vei- og værforhold. Husk å bruk begge bremsene når du skal stoppe. Før du i det hele tatt tenker på å begi deg ut i trafikken, må du kunne trafikkreglene.

Selvsagt bruker du hjelm når du sykler. På mørke høst- og vinterkvelder må du utstyre deg med reflekser slik at du er godt synlig. Bruk litt tid på å gå over sykkelen av og til, og se at alt er som det skal være.

Sykle til jobben aksjonen har skrevet ned 8 sykkelvettregler som du bør minne deg selv om:

  • Vær synlig i trafikken
  • Gi tydelige tegn
  • Se andre trafikanter i øynene
  • Lytt til trafikken
  • Vent på grønt lys
  • Gi fotgjengerne førsterett på fortauet
  • Bruk lys i mørket
  • Bruk hjelm

Uansett hvordan du vil sykle eller hvordan du vil trene, så er det viktigste at du finner noe du liker, og at du gjør det.

God tur!

Vil du vite mer?