Intervju

Trampolinehopping - god trening for alle

- Å være aktiv på trampolina gir kondisjon, styrke, balanse og stabilitet, sier trampolineekspert Kristian Dahl. I dette intervjuet forteller han om hvorfor trampolinehopping er god trening og hvorfor barn lenge vil ha nytte av tiden de bruker på trampolina.

Temaside om Korona

Trampolina i hagen tiltrekke både små og store, og mange kan holde på i timesvis. Men hvor god er treningseffekten?

- Dette er en aktivitet der du utvikler både styrke, balanse og utholdenhet. Mange blir også motiverte til å være i aktivitet lengre om de er på ei trampoline, sier Kristian Dahl til NHI.no.

Han er sertifisert trampolineinstruktør, har erfaring som personlig trener og jobber nå med rehabilitering i helsevesenet.

Kristian Dahl.jpg
Kristian Dahl er sertifisert trampolineinstruktør. Han sier at hopping på trampolina kan være god trening både for hjertet og resten av kroppen.

Kondisjon i hvert hopp

Egentlig starter treninga med en gang du har klatret inn på trampolina. Matta er ustabil og utfordrer kroppen.

- Er leken og triksinga på trampolina god kondisjonstrening?

- Ja, det er det absolutt. Å hoppe på trampolina trener hjertet, men alt handler om hvordan man tilnærmer seg dette. Det er ikke noe problem å få høy puls, men etter hvert som man blir i bedre form, kan man finne andre måter å utfordre seg på og gjøre andre ting enn å hoppe opp og ned, sier Dahl.

Han påpeker at de minste barna er i aktivitet på trampolina på en egen måte. De hopper, springer rundt og leker. De som er større, hopper mer og har fokus på triksing.

- Det er begrenset hvor lenge du hopper uten å ta en pause. Men likevel: kanskje hopper du aktivt i ett minutt, stopper en stund, og så kjører du på igjen. Det gir en god hjertefrekevens, sier han, og fortsetter:
- Men det er klart - skal du bli god i en utholdenhetsidrett, bør du gjøre aktiviteter med lang varighet. Likevel kan trampolineaktiviteten gi god puls. Og driver du med turn eller kraftidretter, er aktiviteten på trampolina veldig god trening.

Men Dahl påpeker at man også kan jobbe med pulsen bevisst mens man er på trampolina.
- Du kan stå midt på trampolina og løpe, og kjøre "tjukkasøvelse": løpe på ett sted og få opp pulsen på denne måten, sier han.

Neste side