Nyhetsartikkel

Vektløfting

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Rykk, støt og hjelpeøvelser

Sol Anette Waaler utfører øvelsen rykk. Foto: Tryggve Duun.
Sol Anette Waaler utfører øvelsen rykk. Foto: Tryggve Duun.

På trening trenes konkurranseøvelsene rykk og støt, men også mange ulike hjelpeøvelser.

- Vi trener knebøy, drag - det ligner på markløft men har mer akselerasjon, skulderøvelser (over hodet), pressøvelser, dips, chins, nedtrekk, roing - med andre ord alle basisøvelsene. Ingen er sterkere enn sitt svakeste ledd - og det må ofte trenes spesifikt på å forbedre disse, sier Forås.

-Hvor ofte bør du trene?

- De som satser trener fem til ti ganger i uken. Da trener de ikke 10 vektløftingsøkter, men kanskje seks. I tillegg trener de tre til fire økter med støttemuskulatur og bevegelighet, sier Forås.

- Hva med hvile og resitusjonstid mellom styrkeøktene?

- Ved styrketrening er det i hvile muskelen bygges opp og repareres. Dagens unge er veldig interesserte i trening, og vil gjerne trene så mye som mulig. Det kan bli veldig mange økter, og det er kontraproduktivt. I klubben må vi ofte ta folk ned. Skal de bli gode må treningen ned til et kontrollerbart og strategisk riktig nivå, sier Forås.

Forrige side Neste side