Nyhetsartikkel

Vektløfting

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Gunstig for skjelett og balanse

Eskil Forås. Foto: Jrgen Kvam
Eskil Forås. Foto: Jrgen Kvam

Hvor viktig er det å løfte med riktig teknikk?

- For hobbyløfteren er det viktig å holde seg innenfor visse rammer. Å løfte feil er ikke farlig, bare veldig tungt. Men over tid kan det føre til belastningsskader, og skal du bli god, er det ingen vei utenom, sier Forås.

Vekttrening har en gunstig innvirkning på skjelett og balanse.

- Beina i kroppen responderer på tung belastning. Å gå vil ikke stimulere skjelettet, å løpe kan stimulere noe, å hoppe kan gi god effekt, å hoppe opp med vekter - enda bedre. Utsettes kroppen for tung belastning, svarer den med å fortette beinmassen. Vekttrening kan forbedre koordinasjonen innenfor den bevegelsesbanen vi følger, men du blir ingen ballettdanser av å løfte vekter. Vi gjør utøverne våre veldig oppmerksomme på balansen. Det ligner som sagt på skihopp - dersom du havner for langt frem eller for langt tilbake, har det stor betydning. Dette er ting som må trenes inn, du skal ikke tenke på balansen i en konkurranse, da skal dette være en ubevisst reaksjon, sier Forås.

Les også: Balansetrening

Av utstyr bør du ha olympiske vektstenger ( som veier 20 eller 15 kg), og du bør ha høykvalitets gummierte vektløfterskiver.

- Du kan ikke ha vektløfterskiver i jern, da river du huset. Du bør ha en platting på tre ganger tre meter til å løfte på, og gjerne løftesko. (Trener du på en klubb har de vanligvis det du behøver av utstyr, da trenger du kun å tenke på gode treningsklær og eventuelt løftesko), sier Forås.

Forrige side Neste side