Video

Curl med manual

Temaside om Korona

Utgangsposisjon:

  • Hold en manual i hver hånd med et hammergrep
  • Stå med benene parallele med hverandre slik at du har god støtte, eventuelt så kan du gjøre øvelsen sittende

Utførelse:

  • Løft manualen mot fremre del av skulderen, på samme side som manualen, ved å bøye i albuen
  • I det du begynner løftet så skal du også vri hånden noe slik at endeposisjonen er med håndflaten vendt inn mot skulderen
  • Slipp deretter manualen rolig ned igjen til utgangsposisjonen

Hvorfor trene øvelsen:

Idrett og trening:

  • Hvilke idretter:
    • Generelt for idretter hvor det er behov for å trekke gjenstander nærmere kroppen
    • Generelt i idretter hvor det er behov for å løfte opp kroppen (armene trekkes mot kroppen)
    • Eksempler på idretter: roing, klatring, turn
  • Hvilke bevegelser bedres:
    • Trekkaktivitet

Bedring av hverdagsaktivitet

  • Aktiviteter hvor du må løfte eller holde objekter
    • Løfte objekter fra bakken opp til et høyere platå, f.eks. ved å løfte en bærepose fra bakken og opp på et bord
    • Løfte og holde et barn

Treningen forbedrer følgende funksjoner:

  • Styrke
  • Bevegelighet
  • Koordinasjon

Øvelsen trener:

  • Primært
    • Forside overarm

Navn muskulatur:

  • Primært
    • Biceps brachii