Video

Triceps kickbacks

Temaside om Korona

Utgangsposisjon:

  • Hold en manual med et hammerfrep
  • Len overkroppen forover slik at albuen og skulderen er i linje med hverandre
  • Sett den ene foten foran den andre, slik at du står mest mulig stødig ved utførelse av øvelsen
  • Bøy i albueleddet slik at manualen henger ned mot gulvet

Utførelse:

  • Strekk ut armen bak kroppen, håndleddet skal være i linje med albuen og skulderen i endeposisjonen
  • Albuen og skulderen holdes i samme posisjon gjennom utførelsen, bevegelsen skal være i underarmen

Hvorfor trene øvelsen:

Idrett og trening:

  • Hvilke idretter:
    • Idrett hvor det er behov for pressaktivitet fra armene
  • Hvilke bevegelser bedres:
    • Kastaktivitet
      • Kasting av ball, spyd eller andre gjenstander hvor det er naturlig å strekke ut albuen ved bevegelsen
    • Pressaktivitet
      • Press av egen kroppsvekt opp fra bakken
      • Rolig senking av kroppen ned til et lavere nivå
      • Press av gjenstander eller utøvere bort fra egen kropp

Bedring av hverdagsaktivitet

  • Hjelper til muskulatur som brukes for å presse gjenstander fra oss, eller presse kroppen vår opp
  • Eksempel: Når vi bruker armene til å presse oss opp fra en stol, eller opp fra bakken

Treningen forbedrer følgende funksjoner:

  • Styrke
  • Bevegelighet

Øvelsen trener:

  • Primært
    • Bakside overarm

Navn muskulatur:

  • Primært
    • Triceps brachii